OVERKILL
official site
MySpace
дискография
Посмотреть клипы и видео-выступления
1984
Страна: США, Нью-Йорк
Жанр: thrash-metal
Биография:
Одна из наиболее стоических и бескомпромиссных трэшевых команд,
"Overkill" была основана в 1981 году барабанщиком Рэтом Скэйтсом и
басистом Ди Ди Верни после их ухода из хардкор-группы "Lubricunts".
Первый состав "Оверкилла" (название было взято по песне "Motorhead")
включал в себя также бывшего вокалиста "D.O.A." Бобби "Блитца"
Элсворта, будущего "антраксовца" Дэна Спица и гитариста, имя которого
история не сохранила. Новоиспеченный коллектив начал давать концерты у
себя в Нью-Джерси, причем исполнял в основном каверы других групп. В
1983-м оба гитариста свалили из команды, а в "Overkill" был принят
Бобби Густафсон (экс-"Dropouts"). Получившийся квартет записал демку с
пятью забойными металлическими треками: "The Beast Within", "Overkill",
"There's No Tomorrow", "Death Riders" и "Raise The Dead". В 1984-м пара
композиций группы появилась на сборниках "Metal Massacre V" и "New York
Metal '84".
Первый контракт группа заключила с лейблом "Azra Records" на
котором летом 1985 года вышел EP "Power in black" из четырех треков.
Полнометражный же альбом был издан на "Megaforce". Продюсиировал "Feel
The Fire" бывший ударник "The rods" Карл Кэнеди.
В первой половине 1986 года состоялось европейское турне
группы, во время которого парни разогревали "Anthrax", а в следующем
году там же открывали концерты "Slayer". Диск 1989 года "The Years of
Decay" оказался последней работой команды с Густафсоном. Это произошло
из-за внутренних разборок, после которых Бобби расстался с "Overkill".
Чтобы заткнуть образовавшуюся дырку был приглашен Меррит Гант из "Faith
of fear". За гитару также взялся техник группы Роб Каннавино. К 1996
году оказалось, что наибольшее число поклонников "Overkill" проживает в
Германии, где команда из-за своей музыкальной бескомпромиссности
достигла культового статуса.
К тому времени состав группы выглядел следующим образом: Блитц,
Верни, Себастьян Марино (гитара), Тим Маллар (ударные) и Джо Комю
(гитара, экс-"Liege lord"). Меррит Гант, уйдя из "Overkill", основал
свой проект "Blood audio".
Диск 1996 года "The Killing Kind" собрал кучу восторженных
отзывов типа "альбом месяца", что позволило команде прокатиться с
гастролями по Германии в качестве хедлайнеров. Элсворт также нашел
время для продюсирования промо-CD для группы из Нью-Джерси "Dirty
church". В 1999 году музыканты записали сборник, состоящий из каверов
таких команд, как "Black sabbath", "Kiss", "Deep purple", "Judas
priest". Конечно же не обошлось обработки моторхедовской "Overkill". В
2000-м Джо Комю ушел к канадским трэшевикам "Annihilator". Осенью того
же года группа "разогревала" "Halford" во время тура по Германии. В
2001-м команда отыграла несколько американских дат в компании с
"Nevermore".
Состав "Overkill" образца 2002 года выглядел следующим образом:
Элсворт, Верни, Маллар, Дерек Тэйлер (гитара), Дэйв Линск (гитара). Эта
конфигурация выпустила "живой" альбом и в июне провела европейское
турне в качестве хедлайнеров.
http://hardrockcafe.narod.ru/
РЕЦЕНЗИИ
Overkill: "Wrecking Everything – Live" – 2002
энциклопедия: Overkill : AuX// metallibrary.ru
Признаться, я не люблю концертные альбомы и стараюсь
избегать попадания "живняков" в свою коллекцию. Слушать подобные релизы
без видеоряда лично представляется такой же бессмыслицей, как просмотр
видеоклипов с выключенным звуком. Как правило, живые концерты не вносят
ничего нового, а иной раз даже способны составить ложное представление
о способностях группы, ибо зачастую музыканты играют не столь чисто и
красиво, как на студийных записях, либо реальная энергетика в зале во
время концерта передается не столь захватывающе. Поэтому гораздо
предпочтительнее смотреть диск или кассету с видеоверсией выступления.
В случае с американскими классиками трэш-металла из Нью-Джерси
получилось несколько иначе. Аудиовариант живого выступления группы
Overkill в "Paramount Theatre" в марте 2002 года оказался очень
убедительным и реально интересным для прослушивания. Нет нужды говорить
о том, что на "Wrecking Everything – Live" собраны лучшие хиты за почти
двадцатилетнюю карьеру группы вроде "I Hate", "Deny The Cross",
"Shred", "The Years Of Decay", "In Union We Stand" и "Evil Never Dies".
По какой-то причине не прозвучали некоторые другие шлягеры команды типа
"Elimination" или "Fuck You". Зато есть новые боевички вроде "Bleed
Me", "It Lives", "Battle" и "Long Time Dying". Альбом достойно
закрывается классической песенкой "Overkill".
В отличие от более мелодичных и коммерчески успешных трэш-монстров
вроде Metallica, Megadeth и Testament или прогрессивно настроенных
команд типа Flotsam And Jetsam, Forbidden или Mekong Delta оверкилловцы
всегда придерживались более простой и расколбасной версии трэшняка,
когда во главу угла поставлены скорость, угар, мощь и агрессия. Такое
направление в трэше активно продвигали также Exodus, Nuclear Assault и
Despair. Так что в некотором роде примитивные, но жутко энергичные
композиции Overkill очень выгодно слушаются на сцене.
Простые, но ломовые риффы Дэйва Линска и Дерека Тэйлера бьют
напролом, заставляя многочисленную толпу синхронно махать хаерами. Эта
новая парочка гитаристов мало чем уступает прошлому тандему Джо Комю и
Себастьяна Мэрино. Бас основателя группы ДиДи Верни, как всегда,
безупречен: подобно бульдозеру он врывается в сознание слушателя,
крепко сдобренный молотобойной работой драммера Тима Малларе. Злобный
вокал Бобби "Блитц" Элсуорта в сценической ипостаси мало чем отличается
от студийных записей. Его уникальный хриплый вой вряд ли можно с
чем-либо спутать, разве только есть некоторое сходство с голосом Стива
"Зетро" Соузы из Exodus, Майкла Уэйна (ex-Metal Church, Reverend,
Wayne) и где-то даже с пением Брайана Джонсона из AC/DC или Удо
Диркшнайдера.
Звук получился очень удачным, все инструменты хорошо
сбалансированы. Дабы не портить впечатления, шум толпы в зале свели к
минимуму, предоставив музыке наибольшее пространство. Это позитивным
образом сказалось на восприятии альбома: с одной стороны ощущаешь
необходимую атмосферу зала, и в то же время слушаешь бомбовую игру
музыкантов вживую.
Короче говоря, отличный "живчик" получился. Для такой
седобородой легенды вроде Overkill это является несомненной удачей,
поскольку первый в истории группы концертник "Wrecking Your Neck Live",
вышедший в 1995 году, был не особо впечатляющим.«
Overkill: "ReliXIV" – 2005
энциклопедия: Overkill : Ghostman //metallibrary.ru
Американские апологеты расколбасного трэша Overkill, судя по
последним пластинкам, вполне имеют право претендовать на звание
"трэш-Motorhead". Которую уже пластинку пятёрка экстремистов нарезает
один и тот же стафф, совершенно не пытаясь как-то меняться – тот самый
случай, когда группа чётко нашла свою нишу, влезла в неё и шаг вправо,
шаг влево, прыжок на месте карается самыми строгими мерами. Но всё
имеет свойство стареть – вот и музыканты из Штатов не становятся с
возрастом моложе, а трэш – такая музыка, где необходимы, в первую
очередь, молодецкие драйв, угар и далее по списку. Посему "ReliXIV" не
вызывает большого количества положительных эмоций. Вроде и играют всё
то же самое, но... Возраст, панимашь... Рефлексы замедляются, хуковость
сменяется чередой однообразных и совсем не блистающих эмоциями песен, а
работа над пластинкой напоминает попытку шестидесятилетнего пенсионера
забраться на десятый этаж без лифта – тяжело, ноги болят, но надо.
Именно это, как кажется, и происходит с Overkill, которые,
между прочим, буквально через считанное количество лет будут отмечать
свой тридцатилетний юбилей – создаётся впечатление, что американцы
последние пару-тройку, как минимум, дисков записали просто по инерции –
пальцы рефлекторно бегают по грифу, барабанные палочки стучат по
пластикам и железу, но всё медленнее, скучнее и мрачнее. И уже нет
особых надежд дождаться чего-то свежего и сочного. Качественно,
профессионально, но слишком правильно и бездушно. Разве что
заключительная "Old School" способна порадовать слушателя – простенькая
и слегка раздолбайская песенка с нестройнымыми хоромыми распвками. Но
этого маловато...
----------------
Начну с того, что не все исследователи считают, что собственно Thrash прозвучал впервые именно на альбоме Metallica за 1984 год.
История группы Overkill берёт свои истоки из состава Punk-Metal
группы The Lubricunts, которая распалась аж в 1978 году, мало найдёться
на современной Thrash cцене музыкантов из ныне здравствующих с таким
продолжительным послужным списком. Дальше, очень многие новаторские и
просто замечательные группы так и не смогли перешагнуть демо-уровень (
Anvil Chorus к примеру, очень известная была команда, в которой
переиграло большое колличество известных в будущем музыкантов ), но
Overkill были очень известны и достаточно популярны в начале 80-х годов
в клубах Нью-Йорка и если бы в то время спросили у какого-нибудь
ньй-йорского металлиста знает ли он группу под названием Anthrax он
вполне мог бы ответить примерно таким вот образом: А что, разве
Overkill поменяли название? Смех
Материал для первых двух работ был написан на заре 80-х и
естественно композиции представленные на них ещё не были по настоящему
Thrash'ем, как не был 100% Thrash'ем альбом Anthrax за 1985 год. Так
что музыка Overkill трансформировалась одновременно с музыкой и
остальных первопроходцев стиля, с той лишь разницей, что Overkill
начали этот путь к трансформации раньше чем участники Metallica, но
начинали эти две группы с одной и той же основы, но кому-то больше
повезло, а кто-то был просто талантливее.
Теперь что касается творчества. Бывает так, что слушаешь
какой-нибудь альбом и думаешь, ну не лучшее произведение, не лучшее, а
потом время прошло и многое в твоих оценках изменилось... Первым мною
услышанным альбомом Overkill был "W.F.O.", ну и после такого к примеру
"The Killing Kind" мне сперва не покатил, плюс ко всему запись была
просто отвратительного качества..., так как это была аудио-кассета, не
покатил это условно, опять не могу определиться, меня честно сказать
очень сильно напрягают разного рода голосования, какой альбом лучший,
какой худший, я колеблюсь всегда, но это касается только музыки...
Итак, по альбому, самый мягкий ( рояль звучит... и как в той композиции
поёт Блитс... это что-то из оперы Guns'n'Roses... ) и в общем-то не
характерный для Overkill
альбом, даже если держать в памяти их заигрывания с Grunge на "I Hear
Black".
Снова поменялся саунд, думается в лучшую сторону можно
выделить звучание ударных, мне вообще подобный звук импонирует, педали
как часики тикают, приятно..., но зато смягчились риффы, стали
несколько легковесными, иногда приходит в голову мысль, что играет
один, а не два гитариста. Очень большое влияние на общий саунд оказал
новый гитарист в лице Себастьяна Марино, его соло-запилы задают тон
всему альбому и они, кстати, очень похожи на то, чем он занимался в
своей предыдущей группе Anvil, если кто-нибудь слушал альбом указанной
группы под названием "Worth the Weight", тот поймёт о чём я виду речь,
Overkill стал напоминать Anvil...
По композиционному построению, есть несколько через чур
прямолинейных треков, к примеру "Good-Like" и "Certifiable" ( но зато
проигрыш просто замечательного образца, всю композицию вытягивает
однозначно... Маза фака и в путь!!! ) и расположены они рядышком... и
являются по сути самыми темповыми на альбоме, всё остальное либо
медленное, либо среднетемповое... Если я не ошибаюсь, то именно с этого
альбома Блитс стал увлекаться разными вокальными премудростями, как то
всякого рода "левые" выкрики, пищания, хоровые подпевки из-за такта и
постоянное ЙЕЕЕЕ..., что получило дальнейшее развитие на последующих
альбомах группы...
Любимые треки на альбоме..., пожалуй "Battle" и "Cold, Hard
Fact", ну и конечно же инструментал "Feeding Frenzy", догадыdftntcm
наверное из-за кого? Кстати, возможно по мощности звучания
бас-гитары на альбоме, Верни вполне может составить конкуренцию ДеМайо.
На Manowar'овском альбоме "Fighting the World", бас тоже очень мощно и
сочно прописан. В целом... альбом нравится..., ну я же говорил, не
могу я к чьей-то работе наплевательски и равнодушно относиться! Всё
рано самым не выразительным альбомом группы для меня остаётся "I Hear
Black"...
Из раннего творчества самыми любимыми для меня, не буду здесь
оригинальным, являются первые два.
Синтез скорости, мощи и замечательных хоровых распевок в
куплетах плюс просто превосходные, для этого стиля, мелодические
находки и всё это в одно флаконе! В дальнейшем группе это же самое в
какой-то мере удалось повторить на "W.F.O." моём самом любимом альбоме
из 90-х, только с той лишь разницей, что скорости в композициях
поубавилось. "Under the Influence" мне так и не удалось до сих пор
послушать, но известно одно, это самый неудачный, с точки зрения
творчества, альбом группы, он был встечен крайне прохладно как
поклонниками так и критиками, и с него в концертных выступлениях группа
не исполняет ни одной вещи, на сколько мне известно, но по информации с
сайта группы этот альбом является самым продаваемы в истории группы ( с
переизданиями естетсвенно ) просто удивтельный парадокс...
По поводу последнего на сегодня релиза группы, мне почему-то
"Bloodletting" понравился
гораздо больше. Не знаю почему, наверное потому, что они раньше не
совсем так играли, можно счесть за своего рода эксперимент, а "Kill
Box 13" сыгран в традиционном русле Overkill, но без того задора какой
был раньше. Вот эти вот избитые в metal фразы Ashes to Ashes, Dust to
Dust... честно говоря набили уже оскомину... от частого их
употребелния... Остальные два альбома "From the Underground and Below"
и "Necroshine" похожи между собой как родные братья, ни чем кардинально
не отличаясь друг от друга. Есть на них по паре неплохих номеров, но
всё остально... увы уже не то...
// EG Power / darkside.ru
english wikipedia.org
Overkill is an American thrash metal band, formed in 1980 in New
Jersey. The band has been active since 1984, releasing 15 studio
albums, 2 EPs, 2 live albums and a "covers" album.
History
Early days
Overkill was formed in 1980 from the ashes of the punk band "The
Lubricunts", featuring Rat Skates and D.D. Verni (real names Lee
Kundrat and Carlo Verni). Rat wanted to quickly form a new band, so he
put out a classified ad which was answered by guitarist Riff Thunder.
He brought with him a friend Bobby Ellsworth from his former punk/
classic rock cover band. Bobby was mainly a bass player at the time,
but in the new band he would concentrate solely on vocals. After
rejecting several names, including "Virgin Killer", the band finally
settled on Overkill, naming themselves after the legendary Motörhead
album of the same name.
Early covers, especially those done under the "Virgin Killers"
name, were punk songs by The Ramones, The Dead Boys and others. By late
1980, the band had recruited dual guitarists, and the setlist was made
up of songs by bands such as Motörhead ("Overkill", half of the Ace Of
Spades album), Judas Priest ('Tyrant' was their closer), and Riot.
Along with the new influx of heavy metal covers, the band still played
a smattering of punk covers, with extra distortion, intensity, and
speed, marking Overkill as one of the first thrash bands.
In 1981, guitarists Rich Conte and Bobby Gustafson joined the
band. At this point, the band started writing original songs, including
"Grave Robbers" (later renamed "Raise The Dead"), "Overkill", and
"Unleash The Beast (Within)". More songs would follow, including "Death
Rider" (1981) and "Rotten To The Core" (1982). In 1983 Rich left and
Bobby Gustafson remained as the sole guitarist. The band became a
staple at New York and New Jersey clubs, such as L'Amours, and D.D.
gave Bobby the nickname "Blitz" due to his over-the-top lifestyle, a
lifestyle that once earned Bobby an ejection from the band for a few
days in 1983. Around this time, the classic green logo was adopted,
which Rat Skates specifically designed to stand out on a poster loaded
with red and black logos of other bands on the bill.
The Skates/ Gustafson era
In 1983, what is now considered the "classic" lineup of Rat
Skates, D.D. Verni, Bobby Gustafson and Bobby Blitz, they released the
Power In Black demo, a recording that made as much impact in the
underground tape trading circuit as demos by up-and-coming Bay area
thrash bands like Exodus and Testament. Power In Black gained the band
two compilation appearances, 'Feel The Fire' was included on "New York
Metal '84" and 'Death Rider' appeared on volume V of the legendary
Metal Massacre series. The band was also able to secure a small
recording deal with Azra/Metal Storm Records that resulted in the 1984
four track EP Overkill, that quickly sold out, instantly pushing the
band to the forefront of the fledgling thrash metal movement. Though it
is said that the band never saw any money from the release, the
Overkill EP garnered the band massive underground interest, and the
attention of Jon Zazula, the owner of Megaforce Records, one of the
most prominent independent heavy metal record labels at the time.
Megaforce signed Overkill to a new multi-album record contract and
released their full length debut album Feel The Fire in 1985. Hailed by
many critics and fans as a thrash metal masterpiece, the album cemented
the band's position as one of the driving forces of east coast thrash
movement. The band spent the better part of 1985 and 1986 touring in
support of Feel The Fire, beginning as support act for Megadeth's
"Peace Sells" US tour and later in Europe with Anthrax and Agent Steel.
1987 marked the release of Overkill's second album Taking Over,
the first to be released by Megaforce in cooperation with the major
label Atlantic Records. The album featured improved song writing and
production and had a somewhat more epic style, showcased in such songs
as the anthemic "In Union We Stand". The song was chosen to be
Overkill's first music video, used to promote the band through the
booming new medium of music television. Another European tour followed,
this time opening for Helloween.
Late in 1987, the !!!Fuck You!!! EP was released, consisting of
a studio recording of 'Fuck You' (a cover song, written by The
Subhumans in 1978) as well as a handful of live tracks recorded earlier
that year in Cleveland. 1987 also saw the departure or drummer Rat
Skates, who left mainly due to touring stress and the pressures of the
road. He was replaced by Mark Archibole for a few gigs, and then on a
permanent basis by European drummer Bob "Sid" Falck, previously of Paul
Di'Anno's Battlezone.
Overkill released the follow-up to Taking Over, the aptly
titled Under the Influence, in 1988. Once again produced by Alex
Perialas, Under the Influence was much more raw and thrashy, lacking
most of the grand and epic atmosphere of its predecessor. Suffering
from rushed writing and production, the album is often regarded as a
snapshot and a step backwards for the band. The song "Hello From The
Gutter" was released as a single, and the music video gained regular
airplay on MTV's Headbangers Ball. Overkill kept up constant touring
all over the world, furthering their reputation as one of the most
active live metal bands.
Overkill released their breakthrough album The Years of Decay
in 1989, recorded with famed producer Terry Date (Pantera, White
Zombie, Soundgarden). Featuring the bands best production to date, the
album mixed the raw approach of "Under The Influence" with more complex
song structures and epic elements, resulting in a more serious
atmosphere and longer songs, including the eight minute title track and
the ten minute "Playing With Spiders/Skullkrusher." The uptempo
thrasher "Elimination" was released as a single, and the music video
again received regular airplay on MTV's Headbangers Ball. The song
became a fan favorite, and would be played live at every show, even 15
years later. Live support for The Years of Decay took place in part
with a tour called "Dawn Of The Decade" together with label mates
Testament.
The Gant/Cannavino era
In 1990, guitarist and songwriter Bobby Gustafson left the band.
Verni and Gustafson had long locked horns over the direction of the
band, and in the end Blitz sided with Verni, asking Gustafson to leave
Overkill. The remaining members added two new guitarists to the band;
Rob Cannavino who had been Gustafson's guitar technician, and Merritt
Gant; from the New Jersey thrash band Faith Or Fear.
The 'new' Overkill recorded their fifth album Horrorscope,
again with Terry Date, in 1991. Featuring the furious riffs and trade
off solos of new guitarists Cannavino and Gant, and the refined
songwriting of Verni and Ellsworth, Horrorscope quickly silenced fan
fears that the loss of a chief songwriter would ruin the band. Today,
the album is widely regarded as one of the Overkill's defining moments,
and is arguably their heaviest release. Focusing on a darker, heavier
style, the album spawned the doomy single "Horrorscope", a departure
from the bands earlier singles, which had traditionally been uptempo
songs. The band continued to tour constantly, fully cementing their
reputation as one of the premier live bands of the genre.
In 1992, during the Horrorscope tour, Sid Falck left the band.
Admittedly never a big fan of thrash metal music, Sid said that he had
initially wanted to push his drumming to the limit by playing the most
complex type of music (of the era), and in time he decided to pursue
other musical interests.
Sid was replaced by M.O.D. drummer Tim Mallare, with whom the
1993 album I Hear Black was recorded. Produced by Alex Perialas
(Anthrax, Testament), I Hear Black was the first Overkill album
released directly through Atlantic Records. The album once again
presented a change in style, from the up-tempo thrash of Horrorscope to
a more Stoner, song oriented style, influenced by Black Sabbath and
Blues. The eclectic nature of the album is often attributed to the fact
that many different song writers were involved. Verni and Ellsworth
would handle most of the song writing themselves on subsequent albums,
with only minor contributions from the other members. A music video was
shot for "Spiritual Void" but failed to receive much airplay. The
European leg of the 1993 "World Of Hurt Tour" featured Savatage and
Non-Fiction as support acts.
Overkill's self-produced seventh album W.F.O. (which stands for
"Wide Fuckin' Open", a common biker term) was released in September
1994 as an answer to the criticism that I Hear Black had received. The
album presented a fast, heads-down, old school thrash metal style
without any of the experimental elements present on the previous
record. The music video for "Fast Junkie" was widely ignored by MTV,
due to changing mainstream tastes and limited airplay availability for
metal bands. Overkill continued to have bigger success overseas,
mounting an extensive European tour in the fall, supported by Jag
Panzer and Massacra.
With Grunge dominating the airwaves in the US, and many heavy
metal radio stations changing formats, W.F.O. failed to find an
audience, and in 1995 Overkill was dropped by Atlantic Records.
Overkill were happy to be let go from the mainstream label, where they
felt they received little or no attention, and signed to different
record companies around the world (CMC International in the US).
A March 1995 show, once again in Cleveland, Ohio, was recorded
for Overkill's first full-length live album, a 100-minute double CD
entitled Wrecking Your Neck. The album was released in April of 1995;
with the first pressing featuring a bonus CD containing the Overkill EP
that had been out of print for ten years. A music video for the song
"Bastard Nation" taken from Wrecking Your Neck was also released, but
again failed to receive airplay in the US.
The Comeau/Marino era
Late in 1995, both Cannavino and Gant decided to leave the band;
Rob Cannavino to focus on motorcycle racing, and Merritt Gant to spend
more time with his family. To everyone's surprise, Overkill then hired
Joe Comeau, former singer of Liege Lord (now playing guitar). Comeau
brought along former Anvil guitarist Sebastian Marino, with whom he had
worked with in the past. The new line up recorded The Killing Kind in
1996, again self-produced and mixed by Chris Tsangarides (Judas
Priest). While staying well within the thrash genre, the album was a
departure from its predecessor's more traditional thrash metal style
and featured many modern elements, such as Hardcore elements, while the
vocals showed influences from a broad spectrum of music. As Comeau was
also a singer, backing vocals on The Killing Kind and subsequent albums
were more elaborate and frequent than before, adding another new
element to the band's sound. Press response to The Killing Kind was
very positive, but the album remains a hotly contested topic among the
band's audience, with some longtime fans resistant to the new modern
elements, and others hailing The Killing Kind as one of the band's
finest moments.
Overkill toured Europe twice in support of The Killing Kind
first in February 1996 with Megora and Accu§er, and then again in
November with Anvil and Stahlhammer. In the summer of 1996, Overkill
appeared on Volume 2 of Century Media's "Legends Of Metal - A Tribute
To Judas Priest" compilation, to which they contributed 'Tyrant',
heavily adapted to the band's own style.
In summer 1997, the band released !!!Fuck You!!! and Then Some.
The album included the !!!Fuck You!!! EP, which had been out of print
for some years, along with the classic Overkill EP and two live tracks
from a 1990 promo single. October of the same year saw the release of
the ninth Overkill studio album, titled From The Underground And Below.
This record retained some of the modern influences from The Killing
Kind, while also reincorporating elements from the band's earlier
efforts. Some songs on From The Underground And Below, including "Save
Me", even had a slight industrial metal sound to them. Reportedly a
video for the track "Long Time Dyin'" was shot, but due to the
non-existence of metal in the mainstream media at the time, it is
unlikely that the video has ever aired on television. Again Overkill
opted to only tour Europe in support of the album, which took place in
May 1998, with Nevermore, Angel Dust and Nocturnal Rites.
In 1998, Blitz was diagnosed with a very aggressive form of
nose cancer and underwent immediate surgery, thankfully in time to
catch the cancer before it spread. After his recovery, the band started
work on their tenth studio album, and the self produced Necroshine was
released in February 1999, making Overkill the very first thrash metal
band ever to release ten full-length studio albums (Other first wave
thrash bands, such as Sodom or Kreator would not achieve this milestone
until two years later). While once again quite different from the
previous records and musically not considered "classic" Overkill, the
album was vocally even more experimental than The Killing Kind, and was
well received by fans and critics alike.
The Linsk/Tailer era
Soon after the release of Necroshine, Sebastian Marino was
forced to leave Overkill in order to better provide for his family. He
was replaced by Dave Linsk from the New Jersey hardcore/thrash metal
band Anger On Anger, who almost immediately went on tour with the band.
A two-week European trip in June was arranged to fill the gap between
appearances at the Dynamo and With Full Force festivals.
September 1999 saw the release of Coverkill, an album
consisting entirely of cover versions from bands that were especially
influential to Overkill, such as Black Sabbath (featured no less than
three times), Kiss, Motörhead, Manowar, and The Ramones. Some of the
tracks had been previously available on compilations (such as the
aforementioned Judas Priest track) or as Japanese bonus tracks, but
others had been shelved for years (the earliest recording was from the
Under the Influence sessions) or were recorded immediately prior to the
album's release. A full European tour in support of both Necroshine and
Coverkill took place in February 2000, as Overkill co-headlined with
Canadian thrashers Annihilator, with the German band Dew-Scented in the
opening slot.
During the European tour, Annihilator (once again) fired their
singer Randy Rampage due to his disruptive behavior, and a few months
later, Joe Comeau was confirmed as his replacement, effectively ending
his involvement in Overkill. The band returned to the studio, this time
as a four piece, and in the fall of 2000 released Bloodletting. Once
again produced by the band, and mixed this time by Colin Richardson,
the album is widely considered to be a more back to basics, old school
thrash metal affair, while still retaining some elements of the recent
albums, mainly concerning its contemporary groove metal elements.
November of the same year saw the band again touring Europe as
a special guest of Halford's "Resurrection" world tour. Since Overkill
had not found a new second guitarist yet, Joe Comeau joined on a
temporary basis for the tour. For the last couple of shows, the band
also utilized another session musician. With D.D. Verni's wife about to
give birth to their second child, D.D. was replaced temporarily by
Derek "The Skull" Tailer, the bass player in Dee Snider's band S.M.F.
In early 2001, Tailer was announced as a permanent member of Overkill,
although not on bass guitar, but filling the vacant spot on guitars.
Taking a well deserved break, Overkill resurfaced in 2002 with
Wrecking Everything, their second full-length live album, recorded at
the Paramount Theatre in Asbury Park, New Jersey. The album contained
only songs that had not been on Wrecking Your Neck, some simply because
they were released on later albums, but also a few early classics from
albums such as Taking Over and Under the Influence. The same show was
used for Overkill's first ever DVD, Wrecking Everything - An Evening In
Asbury Park, also released in 2002.
The European tour in June 2002, supporting both Bloodletting.
and Wrecking Everything saw Blaze and Wicked Mystic opening up for
Overkill. During the second to last show of the tour in Nuremberg,
Germany, Blitz suffered a stroke on stage and collapsed. For nearly
three days, rumors ran rampant, reporting everything from Blitz being
in a coma, permanently paralyzed, or even that Blitz had died. Finally,
three days later, the band announced that the stroke was very minor and
had no lasting consequences, as well as no cause that could be
determined by the doctors.
Overkill entered the studio in late 2002 to record their next
studio album, Killbox 13. Produced by the band and Colin Richardson and
released in March 2003, the album was actually only their twelfth
regular studio album, but the Overkill EP was also counted to achieve
the number 13. The album received critical acclaim, combining the "new"
Overkill with their raw early style as presented on the debut album
Feel The Fire. Touring for the album included a number of European
festivals during the summer, and a full European tour followed in
November with Seven Witches and After All. The band played without
Derek Tailer, who was absent for undisclosed reasons. Nobody was hired
to fill in for him, so Overkill toured as a four-piece for the first
time since 1990. Tailer was still considered a full member of the band,
however.
In late 2004, after a Japanese tour with Death Angel and
Flotsam and Jetsam, the band started work on another record in D.D.
Verni's own recording studio. The album was produced and mixed by the
band themselves, which is clearly audible on ReliXIV, released in March
2005. Production wise, the album is widely considered a step backwards
in quality. Musically, the band continue in the style of Killbox 13,
combining elements from the band's early days, such as a punk song
called "Old School" (featuring numerous cameos, including Eddie Trunk).
Overkill toured the eastern US in April 2005, and just before
they went on a European tour in May, it was announced that Tim Mallare
would not take part in this tour; replacing him was former Hades
drummer Ron Lipnicki. A few weeks later, the band announced that
Mallare had left the band on a permanent basis and Lipnicki was his
replacement. In the summer of 2005, Overkill organized their first US
west coast tour in more than ten years, playing Western Canada to
Southern California, prompting Blitz to declare: "The last time we
played there, I didn't even have hair on my balls!" The tour was such a
success that the band was added to the 2006 Gigantour bill, as second
stage headliners, marking Overkill's first nationwide US tour since
1994.
- Now with Bodog Music, the band is set to rejoin forces with
Jonny and Marsha Zazula, previous owners of Megaforce Records, who are
now part of the Bodog Team in the United States. Overkill will unleash
its 15th studio album, Immortalis, on October 9, 2007. The upcoming
album features Overkill's latest lineup, which, along with founders
Bobby "Blitz" Ellsworth and D.D. Verni, includes guitarists Derek "The
Skull" Tailer and Dave Linsk, as well as the newest member to join the
band, drummer Ron Lipnicki.
Members
Current members
- Bobby "Blitz" Ellsworth - Lead vocals (1980-present)
- D.D. Verni - Bass (1980-present)
- Dave Linsk - Lead guitar (2000-present)
- Derek Tailer - Rhythm guitar (2000-present)
- Ron Lipnicki - Drums (2005-present)
Former members
- Rat Skates - Drums
- Bobby Gustafson - Guitar
- Sid Falck - Drums
- Rob Cannavino - Guitar
- Merritt Gant - Guitar
- Tim Mallare - Drums
- Joe Comeau - Guitar
- Sebastian Marino - Guitar
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
video
|