RORY GALLAGHERMySpace
Рори Галлахер родился 2 марта 1948 года в Корке (Ирландия). Уже в 9 лет он был страстным поклонником блюза и фольклора и имел записи LEADBELLY, BUDDY GUY, FREDDIE KING, ALBERT KING, MUDDY WATERS, JOHN LEE HOOKER… Эти исполнители оказали впоследствии большое влияние на его творчество. В этом же возрасте он начал самостоятельно осваивать гитару, а в 12 он стал победителем в местном конкурсе молодых талантов и на полученное вознаграждение купил свою первую электрогитару. В 1961 году он сформировал свою первую группу, а двумя годами позже купил за 100 фунтов гитару (Stratocaster '61 Sunburst), которая впоследствии стала "визитной карточкой" музыканта. В возрасте 16 лет он отправился на гастроли по Великобритании с поп-группой FONTANA SHOW BAND, которая впоследствии была переименована в THE IMPACT. Вскоре группа распалась, и Рори вместе с барабанщиком и басистом организовал трио, которое просуществовало совсем недолго и успело отыграть всего несколько концертов в блюзовых клубах Гамбурга. В 1967 году он формирует новое трио - TASTE, и группа начинает активно гастролировать в Германии и Великобритании. К середине 1968 года состав группы стабилизировался, и они отправились на гастроли в США и Канаду в качестве разогревающего состава для группы Эрика Клэптона BLIND FAITH. Помимо Галлахера в TASTE входили: Charley McCracken - бас, John Wilson - ударные. В период с 1969 по 1971 год Taste выпустила 3 великолепных альбома. Выдержанный в стилистике CREAM, их динамичный жесткий блюз-рок нашел живой отклик у слушателей. Группа активно гастролировала и собирала на своих концертах толпы поклонников, особенно в США. Вскоре они по популярности вплотную приблизились к командам "высшей лиги". Казалось, что дела у них идут исключительно хорошо, но неожиданно музыканты объявляют о прекращении совместной деятельности. Причиной тому стало недовольство остальных членов группы (которые каждый сам по себе были незаурядными музыкантами) тем, что виртуозная игра Галлахера отодвигает их на второй план. По существу, им отводилась роль аккомпанирующего состава, что их никак не устраивало. Начиная с 1971 года, Рори Галлахер выступает под собственным именем. Состав его группы часто меняется. В разное время её участниками были: Wilgar Campbeel, Rod De Ath (Ex KILLING FLOOR), Gerry McAvoy, Louis Martin (Ex KILLING FLOOR), Ted McKenna (Ex SENSATIONAL ALEX HARVEY BAND, позднее GREG LAKE BAND), Alan O'Duffy, Brendan O'Neil. Так же, в записи дебютного альбома принимал участие в качестве гостя клавишник ATOMIC ROOSTER Винсент Крэйн (Vincent Crane). В начале семидесятых Рори Галлахер участвовал в выступлениях таких классиков блюза, как MUDDY WATERS, HOWLIN' WOLF и ALBERT KING, что само по себе характеризует его как исключительного гитариста, ведь то, что чернокожие исполнители признали белого музыканта достойным играть блюз говорит о многом. В 1975 году он принял участие в записи альбома ROLLING STONES "Black and Blue". В семидесятые годы он выпустил 11 альбомов, среди которых трудно выделить лучший. Все они представляют собой обычный тяжелый блюз-рок, то есть мэйнстрим того времени, но обращает на себя внимание не то, ЧТО он играет, а то, КАК он это делает. Исключительный профессионализм и хорошее чувство блюза ставят его в один ряд с лучшими рок-музыкантами того времени, что признается большинством любителей подобной музыки и критиков. Ведущие музыкальные издания не раз признавали его одним из сильнейших британских гитаристов, а в 1972 году журнал Melody Maker признал его лучшим гитаристом в мировой рок-музыке. В те годы он так же сотрудничал с такими исполнителями, как Jimmi Page, Keith Moon, Keith Richards. Как концертный исполнитель, Рори Галлахер так же оказался на высоте. Он умел "завести" аудиторию, заставить её чувствовать и воспринимать музыку, на его концертах всегда присутствовало чувство единения музыкантов и зала. Сказывались его простота в общении и коммуникабельность. Он никак не походил на "крутую знаменитость". Особенно стоит отметить его выступления в Белфасте в середине семидесятых. Это было время, когда противостояние католиков и протестантов в Северной Ирландии достигло своей высшей точки. На улицах шли настоящие бои между британскими солдатами и боевиками ИРА. Выступать там было далеко небезопасно, и мало кто отваживался на это. Рори Галлахер каждый год устраивал там выступления, зачастую бесплатно, так как учитывал тяжелое экономическое положение и то, что многие его поклонники были студентами. Он не поддерживал ни одну из конфликтующих сторон и старался своими концертами способствовать примирению общин. Он пользовался значительным авторитетом у молодежи как ирландец, добившийся признания на международном уровне. Dino McGarthland (один из организаторов концертов): "Другие группы считали, что Рори совершал безумие, играя в Северной Ирландии. Хорошо играть в Дублине, Корке, но выступать в Белфасте… Это неслыханно. Но каждый раз когда он играл там, они продавали четыре билета из возможных пяти. В зале был полный погром, так как люди принимали его близко к сердцу. Он был фантастическим исполнителем". Gerry McAvoy (басист): "Первую ночь мы играли в Белфасте (1971г). В тот день в городе было взорвано 10 бомб. Мы всегда волновались, но мы должны были действовать и делать это. Никто не играл в Белфасте, а Рори делал это каждый год, и его уважали за это, восхищались им. Это объединяло общины протестантов и католиков. Не было деления на своих и чужих. В течение трех часов различия были забыты, и мы видели это на их лицах". Donald Gallagher: "Рори был принят всеми сторонами. Я не могу сказать, что он был неуязвим, но имелся элемент этого. Особенно в Ольстерском зале, где проходили белфастские концерты. На той улице взрывы звучали так часто, что её прозвали "Переулок Бомбы". Он никогда не чувствовал иммунитета к какой либо случайности, но чувствовал, что был огражден так или иначе. Они знали, что в зале были и свои и чужие вперемешку и не рискнули бить по своим". Глубокий кризис, в котором оказалась рок-музыка в начале восьмидесятых, наложил свой отпечаток и на творчество Галахера. Альбом 1982 года получился посредственным и неинтересным. Это был уже скорее глиттер-рок или глэм. Он справедливо решил, что "лучше меньше, да лучше", и следующий студийный диск вышел только в 1987 году. Галлахер хорошо над ним поработал, учтя допущенные ошибки. Альбом получился гораздо лучше своего предшественника, хотя до уровня пластинок семидесятых годов не дотянул. Рори опять решил не спешить и выпустил следующий LP на лейбле Capo Records (который основал в надежде выпускать в дальнейшем работы других блюзовых исполнителей) только через три года. Альбом стал сенсацией. Опять, как 20 лет назад, он вызвал восторженные отзывы критиков и отлично продавался. Кризис явно был преодолен, и Галлахер вновь оказался в числе самых ярких и интересных гитаристов в рок-музыке. К сожалению, этот альбом оказался последним. Вскоре здоровье Рори Галлахера сильно ухудшилось, и он несколько лет серьезно болел, так как стало сказываться неумеренное потребление алкоголя, чем он грешил в молодости. 14 июня 1995 года он умер в Лондоне в возрасте 47 лет от осложнения после операции по пересадке печени. Месяц спустя после его смерти, в Королевском Альберт Холле в Лондоне состоялся концерт, посвященный памяти музыканта, в котором приняли участие многие знаменитости, в том числе B.B. King, Jimmi Page, Er ic Clapton. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ english wikipedia.org
Rory Gallagher (2 March 1948–14 June 1995) was an Irish blues/rock guitarist, born in Ballyshannon, County Donegal, grew up in Cork City in the south of Ireland. He is best known for his solo work, releasing several albums, and for his tenure in Taste during the late 60's. Life and works Gallagher's first bands were showbands which played the popular hits of the day. In 1965 he turned The Impact into an R'n'B group which played gigs in Ireland and Spain. He formed Taste in 1966, but the line-up which became legendary was formed in 1967, featuring his guitar and vocals, the jazz-tinged drumming of John Wilson and intricate bass playing of Richard McCracken. Recordings of the earlier version of Taste are still available and it's interesting to compare Gallagher's rudimentary guitar playing to the virtuosity that became evident fairly soon after in the later Taste.[citation needed] This was the group who released two studio albums, Taste and On the Boards, and made two live recordings, Live at Montreux and Live at the Isle of Wight. The latter appeared a long time after the band broke up at that same Isle of Wight Festival in 1970. A legend of blues music, Gallagher played with many of the genre's biggest stars, including collaboration with Muddy Waters and Jerry Lee Lewis on their respective London Sessions in the mid 70s and Gallagher received invitations to jam with The Rolling Stones following the loss of their lead guitarist Mick Taylor, and Canned Heat after the departure of The Eagle. After the demise of Taste, Gallagher toured under his own name, hiring bass player Gerry McAvoy to play on his first eponymous 'solo' album (a relationship that would last twenty years on the road) and Wilgar Campbell on drums. The 1970s were Gallagher's most prolific period. He produced ten albums in that decade, including two live albums, Live in Europe and Irish Tour '74 which for many captured best his bands' raw and naturally dynamic qualities.[citation needed]. 1972 saw the debut of the album "Deuce" which is essential 3 piece R&B. The classic line-up is widely considered to be with Rod De'Ath on drums and Lou Martin on keyboards between 1973 and 1978. Other release highlights from that period include Against the Grain and the jazz tinged Calling Card album, assisted in production by Roger Glover (bassist with Deep Purple) and the hard blues-rocking Photo Finish and Top Priority albums with Ted McKenna on drums. In the 1980s he continued recording, albeit at a slower pace, producing "Jinx", "Defender", and "Fresh Evidence". These albums progressed towards a more mature blues style. After "Fresh Evidence", he embarked on a successful tour of the United States, introducing his music to a new generation of listeners. In 2003 Wheels Within Wheels a collection of acoustic tracks was released posthumously by Gallagher's brother Donal Gallagher. Collaborators on this album included Bert Jansch, Martin Carthy, The Dubliners and Lonnie Donegan. He played and recorded what he said was "in me all the time, and not just something I turn on ...". Though he sold over thirty million albums world wide it was his marathon live performances that won him greatest acclaim. His passion and skill for the blues is well documented in the 1974 film Irish Tour '74 directed by Tony Palmer. In 1972 he was voted Melody Maker's Top Musician of the Year, dethroning Eric Clapton. His album Live in Europe has been a big selling album not only in Ireland but also internationally. Generally regarded as one of the most influential guitarists ever, many of today's top musicians, including The Edge from U2, Slash of Guns N' Roses fame, Johnny Marr of the Smiths, Glenn Tipton of Judas Priest, Vivian Campbell of Def Leppard, and Brian May of Queen cite Gallagher as an inspiration in their formative musical years. It is also well documented that the Rolling Stones auditioned Gallagher among a number of other guitarists for the band in the 1970s. While residing primarily in London during his professional career, Gallagher lived for a time in Belgium. Gallagher's health and his ability to perform were increasingly compromised by excessive use of alcohol combined with drugs that had been prescribed to alleviate his anxiety of flying. From the late 1980s, he suffered increasingly poor health yet he continued touring. By the time of his final performance on 10 January 1995 in the Netherlands, he was visibly unwell. A liver transplant became necessary and was nearly successful, but just before being discharged from the hospital, a MRSA developed. He quickly worsened and died in London on 14 June 1995. Gallagher never married and had no children. Guitars and Equipment Rory's Stratocaster Gallagher was always associated with his well-worn sunburst 1961 Stratocaster, which his brother Donal has officially retired. It was reputedly the first in Ireland, ordered by a showband member who changed his mind about the colour. Gallagher bought it for just shy of £100 at Crowley's Music Store on Cork's McCurtain Street. The guitar was extensively modified by Gallagher. The tuning pegs, for a start, are odd (5 Sperzels and one Gotoh) and all of these have been found to be replacements. Secondly, it is thought that the nut has been replaced and interchanged a number of times. Thirdly, the scratchplate was changed during Gallagher's time with Taste. Another change was the pickups of which none are original. The final modification was that of the wiring. Gallagher disconnected the bottom tone pot and rewired so he had just a master tone control along with the master volume control. He also installed a 5-way selector switch in place of the vintage 3-way one. The most notable effect that years of touring have had is the almost complete removal of the guitar's sunburst finish, partly through being left out in the rain in a ditch for days after being stolen. Other quirks include a 'hump' in the scratch plate which moves the neck pickup closer to the neck on the bass side and a replacement of all of the pickups, though this replacement was due to damage rather than a perception of a tonal inadequacy. Reproductions of the guitar have recently been sold by Fender, though with smaller frets and lower action than the original. Other Instruments Gallagher owned a number of other instruments, including: Coral Sitar Purchased for $2000 in Florida by Donal Gallagher. Used on the song "Philby" in 1979. Danelectro Silvertone This guitar was bought for $15 from a pawnshop. It was often used in Gallagher's live set to play "Cradle Rock" and "A Million Miles Away". Fender Esquire This guitar dating to 1959 was heavily modified. It started off as a stock Esquire in cream and ended up as a black Telecaster. At one point in between, Gallagher put a Strat pickup in the middle position and added a 5-way selector. Fender Telecaster (1967) This was very similar to the Esquire after the Esquire had undergone all of its modifications. It can be seen in action on Gallagher's Live at Rockpalast DVD in the song "Bullfrog Blues". Acoustic Guitars His main acoustic guitar was a Martin D-35. In his later years, he used an Electro-Acoustic Takamine (a prototype model given to him by Takamine while he was touring Japan) that was much easier to amplify in a live context. Martin Mandolin This was used most famously in Gallagher's joint effort with Lonnie Donegan, "Goin' To My Hometown". National Resonator (1932) Gallagher used this to play blues standards and acoustic sets and often used a heavy steel slide with it. Other Instruments Gallagher also played the saxophone, showcased on the song "On The Boards" by Taste, and harmonica which can be heard on the Taste song "I'm Not Surprised". Amplifiers and Effects Gallagher used various makes and models of amplifiers during his career. In general, however, he preferred smaller 'combo' amplifiers to the larger, more powerful 'stacks' that are popular with rock and hard rock guitarists. To make up for the relative lack of power on stage, he would often link several different combo amps together. When Gallagher was with Taste, he used a single Vox AC30 with a Dallas Rangemaster treble booster plugged into the 'normal' input. Examples of this sound can be heard on the Taste albums, as well as the album Live in Europe. Brian May, of the band Queen, has admitted in interviews that as a young man, he was inspired to use a similar amplifier and treble booster setup after meeting Gallagher and asking him how he got his sound. Gallagher has also been known to have used Ibanez Tube Screamers and various Boss effects. In the early to mid 1970s, Gallagher began to use Fender amplifiers, most notably a Bassman and a Twin, both of a 50s vintage. An example of this sound can be heard on the Irish Tour '74 album. He also had a Fender Concert amplifier. In the mid to late 1970s, when Gallagher was moving towards a hard rock sound, he experimented with Ampeg VT40 and VT22 amps. He also began using Marshall combos. During this period and beyond, Gallagher used different combinations of amps on stage to achieve more power and to blend the tonal characteristics of different amps. Recognition Quotes "Playing on stage with him in LA was one of the biggest thrills for me ever." Slash (Guns N' Roses) "A beautiful man and an amazing guitar player. He was a very sensitive man and a great musician." The Edge (U2) "Rory is probably the single guitarist who meant the most to me." Tom Guerra, guitarist of Mambo Sons "It was all about him playing the guitar, it got into your soul." Cameron Crowe (Writer/Film Director) "In the 70s he built himself a reputation as a live performer of tremendous vitality." "He was even headhunted to join The Rolling Stones." Niall Stokes (Editor, Hot Press) "One of the things that was crucial for me I got from Rory Gallagher, which was the idea of, like, being a guitar player for life and living it." Johnny Marr (The Smiths/ The The/ Electronic/ Johnny Marr and the Healers/Modest Mouse) "Rory's death really upset me. I heard about it just before we went on stage, and it put a damper on the evening. I can't say I knew him that well, but I remember meeting him in our offices once, and we spent an hour talking. He was such a nice guy and a great player." Jimmy Page of Led Zeppelin "So these couple of kids come up, who's me and my mate, and say 'How do you get your sound Mr. Gallagher?' and he sits and tells us. So I owe Rory Gallagher my sound." Brian May (Queen) "Rory's death is a tragic loss of a great musician and a very good friend." Van Morrison "The man who got me back into the blues." Eric Clapton "An uncompromisingly serious musician" The Times, 16 June 1995. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~video | |
| |
Просмотров: 2282 | |
Всего комментариев: 0 | |