SOPOR AETERNUS
Проект "Sopor Aeternus" был создан в 1989 году благодаря одному немецкому музыканту по имени Варни (Varney). Чтобы понять то, что выражает его музыка, а это боль, страх, одиночество, жестокость, смерть и как ни странно любовь, стоит сначала немножко заглянуть в биографию этого очень необычного человека. Хотя сейчас сам Варни говорит о своем детстве как о неком "счастливом" времени, таковым оно не являлось, потому что в нем было постоянное непонимание со стороны родителей, частые конфликтные ситуации в школе, трудности, стресс и продолжительные депрессии. В итоге не очень устойчивая психика Варни начала изменяться, он хотел изолировать себя от этого мира, но при этом хотел излить душу и в конце концов стал это делать через музыку. Полное название проекта звучит как "Sopor Aeternus & The Ensemble Of Shadows". Под "ансамблем теней", фигурирующем в названии, понимаются некие духи, которые помогают Варни создавать мелодии и подсказывают ему как их воплотить в жизнь. Некоторые из этих "духов" имеют вполне реальное происхождение. Так, например, известно, что на раннем этапе в проекте участвовал некто Холгер (Holger) и, возможно, еще некоторые люди, чьи имена неизвестны, но в любом случае они все объединены в названии как "Ensemble Of Shadows". Всё сделанное "Sopor Aeternus" до 1992 года было просто демо-записями и и врядли они каким-либо образом восстановимо. Известно, что их было три части и вполне возможно, что записана на кассету была только самая первая. В 1992-ом году "Sopor Aeternus" остался без Холгера, но то, что они участвовали в некоторых музыкальных сборниках, обратило на себя внимание со стороны лейбла "Apocalyptic Visions", с которым Варни сотрудничает и по сей день.
Дебютом "Sopor Aeternus" считается 1993 год, когда был выпущен диск "Ich tote mich jedesmal aufs neue, doch bin ich unsterblich und erstehe wieder auf in einer Vision des Untergangs". Тираж этого диска был крайне небольшим, но этого было вполне
достаточно, чтобы завоевать свою аудиторию. Этот альбом был характерен
постоянным настроением смерти, темноты и отягощенностью реального мира,
а даркфолковые элементы добавляли звучанию далеко не светлые краски. В
целом альбом был весьма жестким по сравнению с последующим творчеством
Варни. Второй альбом "Sopor Aeternus" носил название "Todeswunsch -
Sous le Soleil de Saturne" и был издан в 1995 году. Основное настроение
альбома - это замкнутость и чувство обреченного избавления смертью. Для
создания такого настроения Варни пришлось активно использовать вокал,
причем иногда почти невозможно определить мужской он или женский,
потому что он периодически просто переходит в стоны боли. Хотя по
сравнению с первым альбомом, этот получился уже не таким черным и
печальным, но своей напряженностью всё еще пробирал до самых костей. В творчестве Варни с 1996 года начался в каком-то смысле новый этап. С этого времени Варни стал называть себя Анна-Варни (точнее Anna-Varney Cantodea) и в этом же году стал думать над операцией по смене пола. А решился он сделать её потом или нет было неизвестно. Эта история получила впоследствии продолжение в 2000 году, когда обнаружилось наличие странных фотографий в буклете альбома "Dead Lover's Sarabande (Face Two)" (кстати, один из самых удачных), но сам Варни миф о том, что он сменил пол потом развеял. В 1996 году был выпущен ограниченный тираж миниальбома "Ehieh Ascher Ehieh", который отражал душевные переживания Варни в то время. Следующий альбом, выпущенный в 1997 году, назывался "The Inexperienced Spiral Traveller" и он уже был весьма позитивным по сравнению с первыми двумя альбомами. Примечателен этот альбом тем, что неким интро к его сути был первый даркэмбиентовый трек, а последующие уже не имели той первоначальной печально-злой окраски благодаря более мягкой лирике и немного облегченному звучанию. А вот альбом 1998 года "Voyager: The Jugglers of Jusa" был почти весь ремиксовый и оказался не очень удачным в плане звучания, но тем не менее разлетелся с полок музыкальных магазинов весьма быстро. У Анны-Варни было много времени подумать над периодом своей жизни с 1996 по 1999 год и и он не заставил себя долго ждать. Летом 1999-го "Sopor Aeternus" издал "Dead Lover's Sarabande (Face One)", который вернул звучание и смысловое наполнение песен к тому, каким люди видели проект изначально, а в 2000-ом вышла еще и вторая часть - "Dead Lover's Sarabande (Face Two)", которая была наполнена гармоничным инструменталом, несмотря на свою темную суть и частые намеки на смерть. Обе части "Dead Lover's Sarabande" вместе составляли единое целое и хотя немного разнились по звучанию, но тем не менее очень порадовали почитателей "Sopor Aeternus". После удачного 1999 и 2000 года у Анны-Варни начался небольшой
творческий кризис, когда он не мог толком ничего создать. Единственным
удачным творением был альбом "Songs From The Inverted Womb", благодаря
которому многие стали относить "Sopor Aeternus" по жанру к дарквэйву,
хотя некоторые не без оснований считают, что "Sopor Aeternus" надо
выделять уже в собственную жанровую нишу из-за крайней необычности
звучания. "Songs From The Inverted Womb" по своей смысловой нагрузке
является альбомом внутреннего противоречия. Другой альбом, одноименный с первой демо-записью, выпущенный в 2003 году полностью состоит из старых идей Анны-Варни, общий смысл альбома сводится к болезненному саморазрушению. хотя стоит отметить очень качественную переработку звука. Последним на текущий момент выпущенным "Sopor Aeternus" альбомом является "La Chambre D Echo - Where The Dead Birds Sing" (2004). Но стоит честно признаться, что в несмотря на превосходное качество альбома, в нем утеряна атмосфера прежнего "Sopor Aeternus", за исключением двух треков, практически исчезло звучание классических инструментов, а появление электроники в звуке для многих "старых" слушателей стало явно неожиданным, если не отталкивающим. В этом альбоме "Sopor Aeternus" в каком-то смысле потерял свою таинственность и привлекателность как отражение темной стороны потеряных душ, потому что его звучание передает настроение в лучшем случае несерьезной тоски, а не тяжелого переживания и психической неуравновешенности. Вполне возможно, что это начало какого-то нового этапа в творчестве Анны-Варни, может быть даже изменилось его собственное мироощущение. В заключении хотелось бы сказать, что творчество создателя проекта "Sopor Aeternus" по сути открывает нам наши темные стороны, наши страхи, нашу боль, ненависть, саморазрушение, подсознательную тягу к смерти и обреченность. Анна-Варни дал всем этим чувствам выход в музыке, а нам остается только осознать, что в нас скрыто гораздо больше по сравнению с тем, в чем мы можем сами себе признаться.
Взято отсюда english wikipedia.org
Anna-Varney: Biography Despite years of good (though not well-known) media attention (such as her interviews published in Orkus Magazine), not much is known about this shadowy entity...- Cantodea. She (Anna-Varney) tends not to talk about her own personal life; a life which seems to have been filled with great grief and depression. From what little is known, Anna-Varney could be described as being transgender (she has, in the past, referred to her self as "two-spirited", a "warrior of the neutral zone" ["neutral" in this case meaning: "between sexes"], or simply a "transsexual" [more specifically a pre-operative transwoman]). Cantodea prefers to be referred as "she", instead of "he", and states that she does not seek to surgically alter her body due to reasons of, as she referes to it, "spiritual conflict." In 1997 she took the name Anna-Varney Cantodea to reflect this (before that time she simply referred to herself as "Varney"). She decided upon this changed psuedonym via Anna being a typically feminine name, the already established 'Varney' stemming from the horror story, "Varney the Vampire, or The Feast Of Blood", and Cantodea being a form of the Latin word for, "female singer" She has said in several interviews that she spent nearly three decades in extreme states of depression, despair and loneliness. These emotions were cited as being brought on by being frequently beaten by her parents and peers in school, and by becoming somewhat suicidal at the age of twelve, along with many other experiences of severe depression throughout her life. One such instance could be the childhood trauma that Anna had undergone by having an out-of-body experience whilst under sedation due to a surgical operation she was receiving at the age of six. All of these events led up to and resulted in her discovery of the, "Ensemble Of Shadows": otherworldly presences and/or voices who stirred her musical senses and guided her to share the works in her mind with the public. She does not speak much on the subject of the Ensemble, though she does state that they (denoting that they are, in fact, individual, 'spirits')give her her musical inspiration in dreams. Hence, the word Sopor is a very important term in Anna-Varney's creations, as the word itself refers to "sleep" in Latin. Anna-Varney seems to be voluntarily isolated, as she has spoken of fear, disgust, or sadness when in the presence of most individuals (aside from her few acquaintances, friends, interviewers, and those who help with her musical production), though she does state that she is less isolated now than she used to be . In any case, she does not perform live, "in front of humans." Anna-Varney does have a sense of humour however, such as admitting she loves Darth Vader and changing the Fruit of the Loom logo to, "Fruit of the Tomb," which incorporates her face into the design (as seen in her 2002 work, Nenia C'alladhan). Cantodea could be said to be a very religious (or at least spiritual) person. While she has never admitted to following a specific, religious sect, she tends to give an expression of spirituality when both interviewed and listened to through her music. In such music, an important, supernatural power is often referred to; this entity is the Greco-Roman deity, Saturn (Also known as Cronus). This God was (and in probability, still is) one of the most important figures in Anna-Varneys creative works. This sort of "devotion" to Saturn is evident in many of her songs (most notably "...And Bringer of Sadness"), though it is not known whether or not Cronos is seen by Cantodea as a symbolic idea or an actual being that is worthy of worship... Much of the artwork presented in Varney's albums include astrological imagery; it can thus be predicted that she possibly has a spiritual connection to celestial objects, or that she is possibly a type of pagan or polytheist. Saturn is not the only divine concept to who's expression Anna is restricted- other deities from the Greek pantheon are often mentioned in her work(s) (such examples include Morpheus & Jupiter). Other divine-like figures are mentioned by Cantodea, yet she only refers to Greek Gods by name. She has spoken of several different beings whom some fans of Varney have thought to be (at least) allusions to divine characters. For instance: she has, in certain albums, spoken of figures like the "Sister of Self-Destruction", "The Old Man", the "Lord of the Darkest Side". Musical Style Anna-Varney's medieval-influenced music is emotional and melancholic, using a number of different of brass instruments, woodwinds (in particular, flutes), string quartets, violins, pipe organs, bells, and a variety of guitars. In some instances, synthesizers and drum machines or real percussion is used. Anna-Varney has clearly stated that she creates her music about herself, solely for herself. Various themes include death, suicide, unrequited love, karmatic pain, loneliness and sadness, astrological references, dreams, mythological figures, and sometimes vampires (the latter usually appearing in her earliest albums). More recent themes include occultism and sexuality. A very important recurring theme is Cantodea's apparent Transsexualism and the idea of becoming or being a woman, including removal of the typically male genitalia in favour of attaining the female variant (in later album artwork, Anna-Varney is usually shown nude with a vagina which has been edited in with photo-manipulation techniques). As well, much of Anna's earlier works deals with mysticism and spirituality (more specifically a sort of spiritual failure). There are also several musical themes that reappear in her works; the most notable example is the song, "Birth - Fiendish Figuration," which has appeared in at least four forms on separate releases. Other songs contain similar melodic lines or lyrics from an earlier release. Origin & Development Blood of The Black Rose (1989 - 1993) An image of The Symbol of Jusa; as seen on all Sopor Aeternus' albums. It is the official symbol of Sopor Aeternus, all side projects related to Sopor Aeternus, and Anna-Varney Cantodea. It represents a connection between the Greek deities Jupiter and Saturn. An image of The Symbol of Jusa; as seen on all Sopor Aeternus' albums. It is the official symbol of Sopor Aeternus, all side projects related to Sopor Aeternus, and Anna-Varney Cantodea. It represents a connection between the Greek deities Jupiter and Saturn. Sopor Aeternus was born some time within 1989. It was created by Anna-Varney Cantodea, and an elusive individual known only as, "Holger". The two had met at that time, in a goth club called, 'Negativ', which is located in Frankfurt, Germany. At that point in time, it is described in an interview with Anna, that she was experiencing a sort of sporadic outing with the "human world", and that Holger became a sort of link for Anna-Varney to use to regain her ability to have connections with society (she was quite isolated at the time)... For unknown reasons, Holger decided to join Anna in materialising a sort of 'dream' music given to her in dreams by "spiritual muses" - muses from whose inspiration her music comes/came forth: muses that Anna calls, The Ensemble of Shadows.[24] Anna and Holger worked together with what little money they had to purchase the needed accommodations for their music and created Blut der schwarzen Rose (meaning: Blood of the black Rose), or (a.k.a.) The Undead Trilogy, a triad of demo cassettes under the titles: Es reiten die Toten so schnell... (first and only released demo), Rufus (second demo), and Till Time and Times Are Done (third and last demo). Other than the 50 copies of Es reiten die Toten so schnell..., these were never released to the public. Shortly after their creation, Holger (for once again, unknown reasons) left Sopor. Fiendish Figuration (1994) In 1994, after signing a contract with Apocalyptic Vision and its , Anna-Varney produced her first album, Ich tote mich…. Much mystery hangs around the creation of this album, as sources and interviews are scarce in knowledge as to where Anna was at this point in her life, or how she gathered the financial needs for such a work of art. "...By a route obscure and lonely..." (1995 - 1996) In 1995, Anna worked on several musical projects. Possibly the most notable could be Todeswunsch - Sous le soleil de Saturne, an album which caused a divide amongst listeners due to it having a more "renaissance"-like sound than the previous album. 1995 would also be the year that Anna-Varney would release her first EP, Ehjeh Ascher Ehjeh, which contained rereleases from the songs in Todeswunsch; and would also be the year that she formed the side project, White Onyx Elephants and recorded songs under that title. She recorded these songs for the compilation album, Jekura - Deep the Eternal Forest. May I Kiss Your Wound? (1997) Soon 1997 came, and Anna revealed two albums that she would later criticize in a somewhat self-dissatisfaction. The first of the two albums was The Inexperienced Spiral Traveller, which in 2000, Cantodea would refer to as her worst release yet. This is seen in a quote from an interview in the webzine, Utter Dark ^, when Anna is asked how she feels about her own musical progression: Hmm... Well... Let's put it this way: "The Inexperienced Spiral Traveller," has been the worst album I have ever recorded... And after that... It slowly got better. -Anna-Varney Cantodea (Circa 2000) The second album, Voyager - The Jugglers of Jusa, was released as a remix album for The Inexperienced Spiral Traveller, containing a few extra tracks of its own. Anna-Varney exposed her despise of, "Voyager," within its section of liner notes in the boxed set, Like a Corpse standing in Desperation. Within can be seen a quote from Anna herself: "... - oh dear. What good thing could I possibly say about this most horrible piece of crap?!" She later expressed her wishes to re-record the album at a future point. Discography Demo Cassettes Also known as: Blut der schwarzen Rose (meaning: Blood of the black Rose), or The Undead Trilogy
Albums and Eps
Note: "...Ich töte mich..." and "Todeswunsch" were repackaged and re-released in 1999; "Todeswunsch" was repackaged and re-released again in 2003. Compilation Albums
Note: Two of the four songs performed by Anna-Varney Cantodea on Jekura - Deep the Eternal Forest, are recorded under the band title, "White Onyx Elephants", a side project of Sopor Aeternus & The Ensemble of Shadows.
- A compilation released by Nuclear Blast and Deathwish Office. A song from the album, The Inexperienced Spiral Traveller is placed on the 15th track; courtesy of Apocalyptic Vision.
- A digipak compilation released by Credo & Nova Tekk. A song from the album, The Inexperienced Spiral Traveller is seen here; courtesy of Apocalyptic Vision. Singles
Note: Anna-Varney's merchandise is sold primarily online at/by, Infrarot.de (see External Links). Videography/Filmography Sopor Aeternus has had a small history of video recording. Anna-Varney tends to record somewhat blurred and transparent videos with purposely undetailed features; although there are exceptions such as the two videos of Deep the Eternal Forest (produced for the album of a similar name) and the video single of In der Palästra. Content-Disposition: form-data; name="edttmessage" 1 | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Просмотров: 5439 | |
Всего комментариев: 0 | |