STYX+++STYX
Жанр: Prog, Rock Дискография:
The Millennium Collection The Best of Styx (2000) Биография: "Почему ты вечно ворчишь и ноешь, когда тебя ждет прекрасное будущее". Этот образец текста их хита Fooling Yourself весьма типичен для морализаторской лирики группы, наполненной образами "встречающих утро", "оглядывающихся в детство", с иллюзиями и реквизитом средневековых рыцарей (Born For Adventure). Настоящей опорой оказались романтичный и виртуозный клавишник/вокалист Деннис де Янг, обольстительный гитарист/вокалист Томми Шау и мощный гитарист Джеймс Янг, причем первые двое обеспечивали группу репертуаром. Эти выходцы из Чикаго практиковали интересный, несколько напоминающий английский утяжеленный арт-рок, особенно походя на Deep Purple смешиванием острейших риффов и заимствований из классической музыки. Им была свойственна эдакая псевдоинтеллектуальная исключительность, плакатная поэзия и вызывающее музыкальное фанфаронство. В целом их стиль, содержащий элементы барокко, был весьма приятен для слушателей. Во время концертов группа часто позволяла себе наводнять аудиторию звуками громкости невыносимой, которой мог бы позавидовать Aerosmith. Styx долго пришлось ждать момента, когда их музыка будет соответствовать интересам слушателей. Вместе они играли с 1963 года и начали записываться только в 70-е годы. Но лишь альбом (5) и большой хит Lady с диска (2), переизданный в 1976 году, отворил им дверь в "высший свет" американского шоу-бизнеса, в который группа окончательно вступила с "платиновым" альбомом (7), содержащим крупный хит Come Sail Away. Воссоздавшие в своих записях атмосферу "психоделического рассвета" (особенно типичен хит 1978 года Renegade), Styx, в отличие от Boston, не гнушались использовать синтезаторы, пестро одеваться и вызывающе держать себя на сцене, взрывать цветные дымовые шашки и застывать в культуристских позах. Но при прослушивании их музыки, с мягкими акустическими гитарами, с хором в духе Yes на альбоме (8), становилось очевидным, что Styx настроены на превалирование утонченности в творениях над энергией радикального рока. В конечном счете Styx оказались одной из групп, которые в своей работе сумели соединить почти все модные и важнейшие тенденции, характерные для поп-музыки второй половины 70-х годов. Их название можно было встретить в рубриках "техно-рок", "помп-рок" или "хард-рок", а их диски - в категории тематических альбомов. Иными словами, Styx явили собой ту форму рока, которая заботится прежде всего о производимом впечатлении и звуковой завершенности, а остальные факторы - естественность, спонтанность и оригинальность - считает вторичными. По этому поводу множество критиков и по сей день ведут ожесточенные споры, напоминающие войну лягушек и мышей, но в конечном счете все решает касса... Во всяком случае, ансамбль отбыл на вершине славы точно отмеренное стилю модой время. Их главным достижением стал диск (10) - сложная музыка, сделанная с помощью всех студийных возможностей и с богато оформленной обложкой. Он провел в десятку сингловых списков песни The Best of Times и Too Much Time On My Hands, а сам диск в течение трех недель возглавлял альбомные списки. Следующее концептуальное произведение, лонгплей (12), показало, что рецепт начал исчерпывать себя. Только репутация ансамбля и, в особенности, высокий уровень продажи предшественника, помогли диску окупить себя. Концертный (14) отличился полным отсутствием вдохновения, и вскоре после его выпуска группа распалась. Деннис де Янг и Томми Шау выбрали сольную карьеру, а в 1990 году последний внезапно объявился в составе группы Damned Yankees рядом с Тедом Ньюджентом, басистом Джеком Блэйда из Night Ranger и ударником Майклом Картеллоуном. http://disc.dp.ua/performers/1316/info/ Биография: Этот, основанный в Чикаго квинтет, как полагают, являются ответственным за развитие стиля помп-рок (напыщенные, помпезные аранжировки с совершенно подобранной гармонией и очень полным производством). Группа "Styx", изначально называвшаяся "Tradewinds", а потом "T.W.4", получила свое название от реки мертвых из греческой мифологии. Такое имя команда взяла себе после подписания контракта с " Wooden Nickel" - филиалом "RCA records" в 1972 году. В состав "Стикс" вошли Деннис Де Янг (вокал, клавишные), Джеймс Янг (гитара, вокал), Чак Паноззо (бас), Джон Паноззо (р. 20 сентября 1947, США, у. 16 июля 1996, Чикаго, США; ударные) и Джон Курулевски (гитара). Комбинируя элементы симфонии и прогрессив-рока, они выпустили ряд разных высоко мелодичных альбомов в течение ранних 70-х. Успех не спешил догонять их, композиция "Lady", записанная на диске "Styx II", выпущенном в 1973 году, попала в американский Топ 10 только в 1975-м. Сам же этот альбом смог подняться в чартах лишь до двадцатого места. После подписания контракта с "A&M Records" и выхода альбома "Equinox" в 1975 году состав "Styx" покинул Джон Курулевски, а ему на замену пришел Томми Шау. Это было реальный поворотный момент в карьере группы, поскольку Шау взял на себя роль ведущего вокалиста и, кроме того, стал автором многих композиций. Начиная с этого времени альбомы "Styx" имели гораздо больший успех, чем предыдущие релизы коллектива. Диск "The grand illusion", выпущенный в 1977 году, стал первым большим успехом Шау, достигнув шестой строчки в хит-параде "Billboard". Сингл "Sail Away" добрался до восьмой позиции. "Великая иллюзия" продержалась в чартах целых девять месяцев. Следующие два диска "Pieces of eight" и "Cornerstone" закрепили их успех, а сингл "Babe" стал первым в их истории, занявшим верхнюю строчку американских чартов. "Paradise theater", сопровождаемый мощным туром "Стикса", явился концептуальным альбомом. Релиз вышел в навороченной и дорогой упаковке. Две композиции с него: "The Best Of Times" и "Too Much Time On My Hands" попали в штатовский Топ 10. Сам же альбом стал их наибольшим успехом за всю историю группы, заняв на целых три недели первую позицию в хит-парадах. "Kilroy Was Here", второй концептуальный альбом "Styx", почти что повторил успех "Paradise theater", хотя это было скорее данью своему предшественнику, чем своим собственным достоинствам. "Концертник" "Caught in the act" оказался довольно-таки слабым и плохо раскупался. Вскоре после его выхода группа была расформирована. "Styx" воссоединились в 1990 году в первоначальном составе, за исключением Гленна Бартника, заменившего Томми Шау (который присоединился к "Damn Yankees"). Выпуска альбома "Edge of the century" показал, что группа все еще имеет в своем арсенале кое-что, что можно предложить слушателям. Как утверждается в одной из песен с этого диска "Not dead yet" группа еще не мертва. В 1999 году Денниса Де Янга сменил клавишник и вокалист Лоренц Гован. С вернувшимся Шау, но без Джона Паноззо, "Styx" продолжает играть и записываться. Биография: Группа образована в 1963 году в США. Одна из ведущих хард/арт-рок групп 70-х, Styx даже попали в Книгу рекордов Гиннесса, как «самая популярная группа среди слушателей в возрасте от 23 до 18 лет» (1979 год). Среди композиций Styx особым успехом пользовались «Lady» (1975), «Come Sail Away» (1978), «Babe» (1979) и «Too Much Time On My Hands» (1981). После распада в 1984 году Styx реорганизовались в 1996 году и посвятили свой тур памяти умершего от алкоголизма барабанщика Джона Паноццо (16 октября 1996 года). Источник: http://encyclopedia.homecoll.ru/ Биография: Группа образована в 1963 году в Чикаго, США.Деннис Де Янг - вокал, клавишныеДжеймс Янг - гитара, вокалЧак Паноццо - бас-гитара, вокалДжон Паноццо - ударныеДжон Курулевски - гитараОдна из ведущих хард/арт-рок групп 70-х, Styx даже попали в книгу Биография: СТИКС (Styx), американская поп-арт- и хард-рок-группа. Была образована в 1970 в Чикаго. Ведущий арт-рок-коллектив США. Первоначальный состав: Деннис Де Янг (Dennis DeYoung) (18 февраля 1947, Чикаго) (вокал, клавишные); Джеймс «Джей Уай» Янг (James «JY» Young) (р. 14 ноября 1949, Чикаго) (гитара, вокал); Чак Паноццо (Chuck Panozzo) (бас-гитара); Джон Паноццо (John Panozzo) (ум. в июне 1996) (барабаны); Джон Курулевски (John Curulewski) (ум. в 1988) (гитара). Истоки STYX находятся в еще одной чикагской команде, называвшейся TRADEWINDS, в которой играли братья Чак и Джеймс Паноццо, а также Денис Де Янг. В начале 1970-х гг. группа изменила свое название на TW4 и пригласила еще двух гитаристов — Джеймса Янга и Джона Курулевски. В 1972 музыканты подписали контракт с лэйблом Wooden Nickel Records (подразделением RCA). Через некоторое время группа решила еще раз изменить свое название — на этот раз на STYX (в древнегреческой мифологии — река, через которую души умерших перебираются из мира живых в подземное царство). На раннем этапе развития STYX их музыка была подвержена сильному влиянию таких арт-рок-коллективов, как ELP и MOODY BLUES; это показали первые три альбома группы — «Styx» (1972), «Styx II» (1973), «The Serpent is Rising» (1974) и «Man of Miracles» (1975). Эти альбомы (как и беспрерывные концерты) помогли STYX создать значительный круг поклонников у себя в Чикаго, но пробиться на общенациональный рынок музыканты не могли до 1974, когда один из треков из второго альбома (Lady), стал постоянно транслироваться чикагской радиостанцией WLS-FM. Вскоре песня была издана в виде сингла и быстро достигла 6-го места в сингл-чартах, а альбом «Styx II» обрел «золотой» статус. К тому времени группу перестала удовлетворять политика ее лэйбла, и STYX заключили контракт с A&M, где записали свой пятый альбом «Equinox» (1975). Во время концертного турне в поддержку альбома группу покинул Курулевски, который был заменен на Томми Шоу (Tommy Shaw) (р. 11 сентября 1953, Монтгомери, Алабама). (В 1988 Курулевски умер от аневризма аорты.) Именно Шоу послужил завершающим элементом для создания феномена STYX. На протяжении второй половины 1970-х гг. почти каждый альбом группы становился по меньшей мере «платиновым», занимая самые высокие места в различных чартах («Crystal Ball» (1976), «The Grand Illusion» (1977), «Pieces of Eight» (1978), «Cornerstone» (1979)), дав рок-музыке такие «радио-стандарты» как Come Sail Away, Renegade, Blue Collar Man, Fooling Yourself и особенно Babe. Именно STYX во многом определил основные стилистические принципы стиля «пауэр-поп». Несмотря на обилие лавров, сыпавшихся на STYX со всех сторон, в группе назревал разлад (в основном, между Шоу и Де Янгом, который являлся основным автором песен). Шоу настаивал на «утяжелении» саунда группы и ее переход на путь хард-рока; Де Янг же склонялся к продолжению арт-роковых театрализованных экзерсисов. Последний даже покинул STYX на короткое время — до тех пор, пока музыканты не пришли к компромиссному решению. Альбом 1981 «Paradise Theater» получился классическим концептуальным арт-роковым альбомом, рассказывающим о взлете и падении некогда прекрасного театра (многие специалисты полагают, что этот образ подразумевал Америку того времени). Альбом стал самым значительным хитом STYX (за три года было продано более 3 млн. копий), а сама группа стала одним из самых ярких явлений на мировой рок-сцене — во многом благодаря песням Too Much Time on my Hands и The Best of Times. Но новый успех STYX лишь усилил закулисную возню ее участников. На сторону Шоу встали и остальные музыканты, а Де Янг со своим «театральным» подходом к музыке остался в одиночестве. В 1983 группа выпустила еще один концептуальный хит — альбом «Kilroy was Here» (почти точная калька с альбома RUSH «2112»), — повествующий о мире, в котором запрещен рок-н-ролл. После его выхода STYX распались. Все участники группы занялись сольными проектами. Де Янг выпустил альбомы «Desert Moon» (1984), «Back to the World» (1986) и «Boomchild» (1988). Янг записал «City Slicker» (1986), а Шоу разразился альбомами «Girls with Guns» (1984), «What If» (1985), «Live in Japan» (1986) и «Ambition» (1987).Затем он основал группу DAMN YANKEES вместе с бас-гитаристом и вокалистом Джеком Блэйдсом (Jack Blades), гитаристом Тедом Наджентом (Ted Nugent) и барабанщиком Майклом Картеллоне (Michael Cartellone), имевшую заметный успех. В 1990 Де Янг возродил STYX (на месте Шоу играл Глен Бертник, Glen Burtnik). Тогда же вышел новый альбом группы «Edge of the Century», давший хит в виде еще одной пауэр-баллады Show Me the Way. Но этот союз оказался недолговечным. Ле Янг отправился на Бродвей исполнять партию Понтия Пилата в новой постановке рок-оперы «Jesus Christ Superstar», а остальные участники группы продолжили сольную карьеру. В 1995 при перезаписи старого хита STYX Lady для сборника «Greatest Hits» группа снова собралась в полном составе, на этот раз вместе с Шоу, и провела грандиозное объединительное турне в 1996. Но к тому времени барабанщик Джон Паноццо испытывал значительные проблемы со здоровьем (он страдал алкоголизмом), которые привели к его смерти в июле 1996. STYX пригласили нового барабанщика Тодда Цукермана (Todd Sucherman) и продолжили турне, которое, к удивлению многих специалистов, оказалось «аншлаговым». В 1997 вышел концертный альбом (а за ним и одноименное видео) «Return to Paradise», которые знакомили новое поколение поклонников рока с уникальным саундом STYX. Группа еще успела выпустить альбом 1999 «Brave New World, прежде чем из группу ушел Де Янг (он страдал от редкой болезни, из-за которой почти не мог переносить свет). Шоу и Янг взяли в группу нового вокалиста Лоуренса Говэна (Lawrence Gowan) и выпустили два «живых» альбома («Arch Allies: Live at Riverport» (2000, «напополам» с REO SPEEDWAGON) и «Styx World: Live 2001»). Де Янг стал выступать соло, периодически пробуя судиться с Шоу и Янгом за название STYX. Весной 2003 вышел в свет новый альбом группы (с Говэном) «Cyclorama». Источник: http://music.km.ru/ english wikipedia.org
Early Years The band originally formed in the Chicago, Illinois area in 1961 as "The Tradewinds". The band played local bars while attending Chicago State University. This early line-up included brothers Chuck Panozzo and John Panozzo on guitar and drums, respectively; and Dennis DeYoung on vocals and keyboards. Changing their name briefly to "TW4", Chuck switched to bass guitar and the band added guitarists/vocalists James "J.Y." Young and John Curulewski. The band members decided to choose a new name when they signed to Wooden Nickel Records; several suggestions were made and, says DeYoung, Styx was chosen because it was "the only one that none of us hated". The 1970s Wooden Nickel years The band's Wooden Nickel recordings, Styx (1972), Styx II (1973), The Serpent Is Rising (also 1973) and Man of Miracles (1974), were a mixture of straight-ahead rock with some dramatic prog-rock flourishes and art-rock aspirations. The Serpent Is Rising would foreshadow later endeavors by the group—the so-called concept album would be a medium upon which Styx would rely heavily by the 1980s. On the strength of these releases and constant playing in local clubs and schools, the band established a fan base in the Chicago area, but was unable to break into the mainstream until an earlier song, the power ballad "Lady" (from Styx II), began to earn some radio time, first on WLS in Chicago and then nationwide. In the spring of 1975, nearly two years after the album had been released, "Lady" hit the top ten, and Styx II went gold soon after. Move to A&M On the heels of its belated hit single, Styx signed with A&M Records and released Equinox (1975), which sold well and yielded minor hits in "Lorelei" and "Light Up". Following the move to A&M, Curulewski suddenly left the band just before they were to embark on a nationwide tour, and was replaced by singer, songwriter, and guitarist Tommy Shaw after a frantic search to find a last-minute replacement. The first album with Shaw, Crystal Ball (1976), was moderately successful and also includes Shaw's "Mademoiselle" and DeYoung's "This Old Man". Its follow-up, The Grand Illusion (1977) became the group's breakthrough album, reaching triple platinum certification and spawning a top-ten hit and AOR radio staple in the DeYoung-penned "Come Sail Away," as well as a second radio hit, Shaw's "Fooling Yourself (The Angry Young Man)". Through the late 1970s the band enjoyed its greatest success. The album Pieces of Eight (1978) found the group moving in a more straight-ahead pop-rock direction and spawned the Shaw-penned hit singles "Renegade," and "Blue Collar Man (Long Nights)," plus a minor hit in the release "Sing for the Day" that stopped just short of the Top Forty at #41. Cornerstone (1979) yielded the group's first number one hit, the DeYoung ballad "Babe" that he wrote for his wife's birthday (which hit number six in the United Kingdom, January 1980 ), as well as becoming their biggest international hit and first million-selling single. The album also included the DeYoung single "Why Me", and "Borrowed Time" which was co-written with Shaw, plus Shaw's "Boat on the River". Styx was nominated for the twenty-second Grammy Awards for Best Rock Vocal Performance by a Duo or Group. Cornerstone's engineers Gary Loizzo and Rob Kingsland were nominated for a Grammy at the 22nd Grammy Awards for Best Engineered Recording. Stardom in the 1980s Paradise Theatre By 1980, Styx had (over the course of several albums) established themselves with their lyrics, criticizing unemployment ("Blue Collar Man"), consumerism ("The Grand Illusion"), and materialism ("Pieces of Eight"). In January 1981, Styx released Paradise Theatre, a loose concept album that became their biggest hit, reaching number one on the Billboard pop albums chart and yielding five singles, including the top ten hits "The Best of Times" by DeYoung (#3) and "Too Much Time on My Hands" by Shaw (#8). The band was accused by a California religious group and later Tipper Gore's P.M.R.C of backmasking Satanic messages in their anti-cocaine anthem, "Snowblind." J.Y. has often gone on the record, refuting this charge during his concert introduction for "Snowblind", with Dennis saying on In the Studio with Redbeard which devoted an entire episode to the making of Paradise Theatre: "we had enough trouble to make the music sound right forward. It was the name Styx which is the river that runs through the underground. Can you imagine attacking the band that made Babe, I mean please!" Owing to its accessibility and quality production, this album helped win the band a People's Choice Award in 1981, and became the band's fourth consecutive multi-platinum album. Throughout the 1980s, the band would use the album's opening track, "Rockin' the Paradise", which hit number six on the rock charts in 1981, to open their shows. The album closes with J.Y.'s "Half-Penny, Two Penny" which segued into Dennis' "A.D. 1958" and ending properly with "State Street Sadie". Kilroy was Here and breakup On the successes of the ballad "Babe" and the Paradise Theatre album, Styx founder DeYoung began pushing for a more theatrical direction, while Shaw and Young favored a harder-edged approach. The band followed DeYoung's lead with their next project, Kilroy Was Here (1983), another, more fully-realized concept album, embracing the rock opera form. Set in a future where music itself has been outlawed, Dennis DeYoung portrayed Kilroy, an unjustly imprisoned rock star. Representing the "younger" rock generation, Tommy Shaw played Jonathan Chance, who fights for Kilroy's freedom. Part of the impetus for the Kilroy story, were the false accusations of backwards satanic messages leveled at the band in 1981. Sailing high on the Styx name, Kilroy went platinum in 1983, boasting two Top Ten hits, the synthesizer-based "Mr. Roboto" and power ballad "Don't Let It End." Straying away from the pop-rock vein, J.Y.'s "Heavy Metal Poisoning" takes the listener back to Styx's early funk-jazz style, taking a poke at religious critics. Its introduction included a backward message, the Latin phrase, "annuit coeptis novus ordo seclorum," from the Great Seal of the United States. It is translated to "God has favored our undertakings. A new order for the ages." Although time would prove cynical for the members of Styx following Kilroy, at the time Kilroy earned a nominee as Best Engineered Recording for engineer and long-time friend Gary Loizzo, and fellow engineers on the album Will Rascati and Rob Kingslad, for the twenty-sixth Grammy Awards (1983)[7] On the Kilroy Was Here tour of 1983 for half of the Kilroy tracks, the band used the instrumental backing tracks for "Mr. Roboto" (with Dennis singing live whilst disguised as a roboto and Tommy Shaw as Jonathan Chance), "Heavy Metal Poisoning" (with J.Y. singing live and the Panozzo brothers acting as his henchmen on stage) and lastly, the wistful "Haven't We Been Here Before," featuring a rare live duet between DeYoung and Shaw. The songs that the group played live were Dennis' "Don't Let it End", with an extended ending, Tommy Shaw's bluntly naive "Cold War", featuring an extended guitar solo and two extra verses. "Don't Let It End Reprise" began as a soliloquy by Tommy Shaw and Dennis DeYoung, but ended with the full band on a positive rock and roll note. Despite this ambitious stage show, Kilroy brought tensions within the band to a breaking point. In 1984, the band debuted its first live album, Caught in the Act. Taken from both the Paradise Theatre and Kilroy Was Here tours, the project featured one studio track, "Music Time", which became a Top 40 hit. However, the band had already parted ways before the release of the album. Solo careers Dennis DeYoung and Tommy Shaw released a string of solo albums, beginning with DeYoung's Desert Moon and Shaw's Girls with Guns in 1984. Both Shaw and DeYoung generated a moderate amount of interest with their first solo albums. DeYoung, in particular, scored a Top 10 hit with the title track, "Desert Moon", which was also heavily featured on MTV. Shaw also cracked the Top Forty with "Girls with Guns" and "Lonely School", and he made a cameo appearance on the NBC television series, Miami Vice. DeYoung's follow up single "Don't Wait for Heroes" also featured a video that was heavily featured on MTV, but it failed to generate significant airplay at radio only peaking at #83. During the filming of the video, DeYoung injured his back, causing him to back out of opening a North American concert tour for Huey Lewis & the News. Shaw's 1985 album What If and DeYoung's 1986 album Back to the World also charted, along with singles from film soundtracks. Shaw's "What If (Remo's Theme)" from Remo Williams: The Adventure Begins entered the Billboard Hot 100, while DeYoung's "This Is the Time" from Karate Kid II was featured for a short while on MTV. The first single from DeYoung's Back to the World, "Call Me", peaked at number six on the Adult Contemporary chart and was a modest pop hit, peaking at #44 on the Billboard Hot 100. However, by the late 1980s, both Styx members' solo careers gradually simmered down to a modest but loyal fan base. Neither DeYoung's Boomchild nor Shaw's Ambition achieved nearly the same levels of earlier albums, although Shaw's cover of Jim Peterik's "Ever Since the World Began" charted briefly. Shaw also recorded sessions with Peterik's group, Survivor, on 1986's When Seconds Count. Meanwhile, James Young collaborated with Jan Hammer and recorded his own solo album, City Slicker. In 1988, Tommy Shaw formed Damn Yankees with Ted Nugent, Jack Blades and Michael Cartellone. Meanwhile, the remaining members of Styx made plans for a comeback in the new decade. 1990s Edge of the Century In 1990, with Shaw achieving some success with Damn Yankees, Styx reformed with Glen Burtnik taking Shaw's vacated position. The new line-up released one album, Edge of the Century, featuring the Dennis DeYoung ballad "Show Me the Way", which received an additional boost just prior to the first Persian Gulf War. Some radio stations edited the Top Three smash to include the voices of children whose parents were deployed in Saudi Arabia between 1990 and 1991. Burtnik's songwriting also helped buoy Edge of the Century to gold album status, contributing to the hits "Love at First Sight" (#25 Billboard Pop Charts) and "Love Is the Ritual" (#80 Billboard Hot 100, #8 Billboard Mainstream Rock Tracks). On the strength of the singles, particularly "Show Me the Way", Edge of the Century peaked at number sixty-three on the Billboard album chart and was certified gold. Styx toured across the U.S. before once again disbanding. Despite the success of the album with two Top 40 singles and gold album certification, A&M Records dropped the band after the company was purchased by PolyGram Records. In 1994, DeYoung recorded 10 on Broadway, an album of showtunes. Reunion with classic lineup The band reunited in 1995 to re-record "Lady" for Styx Greatest Hits and a 1996 tour, but John Panozzo was unable to participate due to declining health caused by problems with alcohol, which killed him soon after. The band continued with Todd Sucherman replacing Panozzo. The 1996 "Return to Paradise" tour was also a success. They documented the reunion tour with a two-disc live set, 1997's Return to Paradise, which featured three new studio tracks: "On My Way", "Paradise" (a soft rock hit that also appears in another version on Dennis DeYoung's Hunchback of Notre Dame album) and "Dear John", a tribute to the late Styx drummer John Panozzo that has become a cult favorite among Styx fans. Return to Paradise was a surprise hit in 1997, achieving gold status, with the single "Paradise" peaking at number twenty-seven on the Billboard Adult Contemporary chart. Return to Paradise was the first gold album for Styx's new record company, CMC. Brave New World and split Two years later, in 1999, the band released its first new studio album in almost a decade: Brave New World. The album received a lukewarm reception, sold very slowly, and the single, "Everything Is Cool", failed to chart. Once again, during work on the album, personality conflicts drove the band members apart. While Tommy Shaw and James Young's material followed a hard rock vein, Dennis DeYoung's penchant for Broadway styles infuriated his bandmates, and the dramatic differences in styles were evident on Brave New World. Arguments over which songs to release as singles, the album's artwork, the track sequencing, and the omission of DeYoung's vocals and keyboards from many of the Shaw/JY tracks fueled the fire. The band was further hindered by a viral illness contracted by DeYoung which temporarily made his eyes sensitive to light. DeYoung asked his bandmates to delay touring. Chuck Panozzo left the band in 1998 after revealing to his bandmates that he was gay and battling HIV. His public explanation came in 2001 at the annual Human Rights Campaign banquet. Later that year, DeYoung was permanently replaced by Lawrence Gowan, though no official statement regarding a firing or replacement had been made. As a result of the replacement, DeYoung filed a lawsuit, charging that the remaining members of the band were using the Styx name without his consent, and he in turn was countersued by Shaw & JY for using the billing of "Dennis DeYoung, the voice of Styx" in his solo concerts. The suit was eventually settled on the grounds that DeYoung could bill himself as "performing the music of Styx" or "formerly of Styx", but not as "the voice of Styx", and Styx continued on with Shaw & JY at the helm. Cyclorama and beyond With Chuck Panozzo focusing on his health concerns, Glen Burtnik returned to fill Chuck's bass duties, with Chuck participating on a part-time basis, sitting in as his health permitted. Styx's new lineup released several live albums and released the studio album Cyclorama in February, 2003, which reached #127 on the Billboard 200 album charts. Styx toured extensively during this period and released additional live albums. Burtnik left Styx in 2003 and recorded a solo album, Welcome to Hollywood. He was replaced by Ricky Phillips, formerly of The Babys and Bad English. DeYoung continued his solo career by re-arranging and performing his Styx hits with a symphony orchestra. In 2005, DeYoung released a CD of re-recorded Styx hits from a solo concert with a symphony orchestra (titled The Music of Styx - Live with Symphony Orchestra. The album also contained three new DeYoung songs. DeYoung's CD became a modest hit in Canada, selling 30,000 copies there. Current As of April 21, 2006, according to the RIAA (Recording Industry Association of America) which awards artists and groups gold/platinum status, Styx ranks number 127 with 17.5 million records sold within the United States. The blurb on Amazon.com about Chuck Panozzo's book "The Grand Illusion: Love, Lies, and My Life with Styx" states that Styx has sold over 54 million records, providing another conflicting sales figure. On April 16, 2007, Def Leppard announced a 2007 Tour|50-date, which includes Styx and REO Speedwagon as supporting acts. As of August 27, 2007 Dennis DeYoung's single "100 Years From Now" was #1 on Quebec's Top 100. On October 16, 2007 Styx received the "Lifetime Achievement Award" from IEBA (International Entertainment Buyers Association) in Nashville, Tennessee. Members Current line-up
Former members
Discography Studio albums
Singles Styx has had a total of eight Billboard Top Ten singles, seven written and sung by Dennis DeYoung and one written and sung by Tommy Shaw. One of those singles, "Babe", hit number one for two weeks. They have had a total of sixteen Billboard Top 40 singles and twenty-three Billboard Hot 100 singles. Styx is one of a handful of acts that had Billboard Top Ten singles in three decades (70s, 80s, 90s) and under four different presidential administrations (Ford, Carter, Reagan, Bush). Styx has two one-million selling singles: "Babe" and "Mr. Roboto", both written and sung by DeYoung. Consecutive Multi-Platinum Albums From 1977 to 1981, Styx released four consecutive albums that have been certified Multi-Platinum (signifying at least 2 million units sold) by the RIAA: The Grand Illusion, Pieces of Eight, Cornerstone, and Paradise Theatre. . They were the first band recognized to have achieved this feat when the RIAA began certifying Multi-Platinum albums in 1984. A longstanding, oft-repeated claim in the music industry and the mainstream press is that Styx were the first band to release four consecutive triple-platinum albums, signifying at least 3 million units sold. However, prior to 1999, the RIAA's only certifications were for Gold (500,000 units sold), Platinum (1 million), and Multi-Platinum (2 million) albums. Complete and detailed historical sales figures for record albums are not readily available to the public. Therefore, the claim that Styx were the first band to have four consecutive albums sell at least 3,000,000 units cannot be independently confirmed. videoStyx - Mr. Roboto: Relaid Audio
| |
| |
Просмотров: 3090 | |
Всего комментариев: 0 | |