menu
person

TOOL

TOOL

official site


MySpace

Страна: USA
Жанр: Rock, Alternative, Progressive

Band

Vocals: Maynard James Keenan
Guitar: Adam Jones
Bass: Justin Chancellor
Drums: Danny Carey

Дискография:

Opiate (EP, 1992)
Undertow (1993)
Aenima (1996)
Lateralus (2001)
10000 Days (2006)
Сборник: Salival (2000)

Tool - The Section - Third Eye Open The String Tribute To Tool 2001
Tool - The Section - Metamorphic The String Quartet Tribute To Tool, Vol.2 2003

russian site

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Биография:

Один из ведущих коллективов "альтернативного металла" на
американской сцене 90-х, группа "Tool" была сформирована в
Лос-Анджелесе в 1990 году. В ее состав вошли гитарист Адам Джонс,
вокалист Мэйнард Джеймс Кинэн, басист Пол Д’Амур и ударник Дэнни Кэйри.
Вдохновителями группы стали такие коллективы как "Metallica", "Jane's
Addiction" и "King Crimson". Несмотря на то, что "Tool" сразу взяли
курс на более простые и доходчивые композиционные структуры с
лаконичными риффами, плотный, монолитный саунд и агрессивную,
политизированную лирику, это не исключало присутствия артовых элементов
в музыке и особого мистического налета в текстах. Последнее
обуславливалось тем, что группе, при всем ее внимании к всевозможным
язвам общества, был не чужд интерес и к различным областям "тайного
знания": один из музыкантов состоял в масонской ложе, другой увлекался
гипнозом и занимался йогой.

При всем этом "Tool" никогда не изменяло чувство юмора, пусть
даже весьма специфического. Подобный синтез несовместимых, казалось бы,
ингредиентов и определил уникальный стиль "Tool", который можно отнести
к редкой категории "прогрессивный альтернативный металл".

Мощным дебютом "Tool" стал мини-альбом "Opiate" 1992 года,
содержавший композицию "Hush", сразу обозначившую позиции группы,
выступавшей против цензуры. На нее был снят видеоклип, в котором
музыканты предстали абсолютно голыми и с заклеенными ртами. Первое
европейское турне прошло в сопровождении друзей, "Rage Against The
Machine", а американское – с "Rollins Band". Дебютный лонгплей вышел в
1993 году и носил название "Undertow". В записи песни "Bottom" в
качестве гостевого вокалиста участвовал Генри Роллинс. Мрачные
пророчества и депрессивные монологи соседствовали с изощренной
политической сатирой, ударные риффовые композиции – с тяжелым
амбиентом. Альбом стал платиновым, а группа гастролировала все
интенсивней, в том числе, выступила на фестивале "Lollapalooza".

Следующий альбом, "Aenima", вышел в 1996 году и был записан под
продюсерским руководством Дэвида Ботрилла, работавшего до этого с "King
Crimson" и Питером Гэбриэлом. В самой команде тоже появился новый
участник – басист Джастин Ченселлер (экс-"Peach"), сменивший Пола,
который потерял интерес к творчеству группы.

Альбом получился более экспериментальным чем его
предшественник; он отличался еще большей мрачностью, переходящей порой
в давящую монотонность. В этой работе "Tool" сделали больший акцент на
еще большее ужесточение, индустриализацию саунда, манипуляции с шумами
и обертонами, многопластовые наслоения звука. Несмотря на радикализм,
альбом вновь был принят на ура и коммерчески стал еще более успешным,
чем "Undertow".

В ноябре 1996-го пластинка возглавила чарты "Billboard". Затем
в звукозаписывающей деятельности последовал значительный перерыв.
Вокалист Мэйнард Джеймс Кинен совместно с гитаристом Билли Хаурделом,
помогавшим записывать "Aenima", сформировал группу "A Perfect Circle"
(которая стала исполнять более мелодичный альт-метал и добилась
большого успеха своим дебютным альбомом "Mer de Noms"), не переставая
гастролировать с "Tool". В декабре 2000 года, после появления слухов о
ее распаде группа выпустила сборник "Salival".

В мае 2001 года вышла третья студийная работа – "Lateralus",
ознаменовавшая возвращение к более традиционной стилистике. Альбом был
великолепно принят заждавшимися фанами и сразу же взлетел на верхние
позиции чартов "Billboard". Летом 2001 года "Tool" отправились в
совместный тур со своими кумирами "King Crimson".
// http://hardrockcafe.narod.ru/



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TOOL - темный туннель со светом далеко впереди. Это мир, боли,
ужаса, слез, грусти, гнева, тьмы, но в то же время полный надежды,
красоты, грез и спокойствия. Темная, трогающая, проникающая в самые
глубокие кровоточащие уголки Твоего сознания музыка захватывает те части
Тебя, на которые Ты стараешься не смотреть и тащит Тебя через них
вниз... к центру. Существует измерение человеческого существования,
которое немногим суждено полностью осмыслить, не говоря уж о том, чтобы
попытаться выразить его в искусстве звука. Звука настолько шокирующего и
мощного, что услышав его раз, Ты ни с чем его не спутаешь. Кусочки того
пути к знанию, истине, совершенству и вечному спокойствию, ответы на те
болезненные вопросы о Бытии - вот, что Ты можешь найти в музыке и
лирике TOOL. Жестокий вызов религии и общепринятым догмам - это только
незначительная часть. TOOL - это продолжение учения древних народов
Востока о самопознании и самосовершенствовании через боль и испытания.
Это учение о Четвертом Пути, впоследствии было обработано и собрано в
единое целое великим Григорием Гурджиевым и его учениками, Петром
Успенским, Карлом Густавом Джугном и другими. Искусство TOOL, вызывают у
одних ассоциации с сексуальностью, у других с агрессией, у третьих с
эзотерической красотой... Звук мистичен и абстрактен, но с другой
стороны наполнен энергией и строго направлен в центр. Завывающий голос
Мэйнарда Джеймса Киинана дотрагивается изнутри, доводя Тебя до очищающих
слез. Гитара Эдэма Джонса переворачивает все каноны тяжелой музыки,
рисуя обширные черно-синие пейзажы. Очаровательные бас линии Джастина
Ченселлора поднимают твое сознание ввысь. Все это подкреплено безумными
не от мира сего ударными партиями одного из лучших в мире барабанщиков
Дэнни Кэррей. Так потуши же свет, включи TOOL и расслабься. Вдруг Ты
найдешь смысл жизни или предназначение смерти или что-то между. Помни,
все ответы в Тебе!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Одна из лидирующих рок-групп 90-х годов, группа TOOL была сформирована в
Лос-Анджелесе в 1990 году, когда Денни (Danny) и Пол (Paul)
познакомились с Адамом (Adam) и Мейнардом (Maynard). По словам Денни, он
познакомился с Адамом через Тома Морелло (Tom Morello) из "Rage Against
The Machine", а с Мейнардом жил по соседству.Главное творческое
достижение Tool - сближение мрачного, андеграундного по своей сути
металла с претенциозным арт-роком. Можно сказать и наоборот: погружение
утонченного арт-рока в довольно утомительный водоворот трэш-металла.
Музыканты не боятся никаких дебрей - ни музыкальных, ни поэтических. Им
на удивление удаются глубокие экскурсы в мир человеческих эмоций,
исследование скрытых сторон души, переложенное непосредственно на язык
мрачной, напряженной музыки. Tool бьют редко, но метко. Всего три
альбома за 15-летнюю карьеру и - моментальное признание,
мультиплатиновые тиражи, каскады премий, огромный авторитет среди
коллег. Даже редко кого отмечающий гитарный ас Роберт Фрипп (Robert
Fripp), фронтмен King Crimson, называет Tool в числе своих самых любимых
групп.

В 1990 году в самом сердце Голливуда родился новый музыкальный союз,
объединивший вокалиста Мэйнарда Джеймса Кинана (Maynard James Keenan),
гитариста Адама Джонса (Adam Jones), басиста Пола Д'Амура (Paul D'Amour)
и барабанщика Дэнни Кэри (Danny Carey). Желторотых новичков среди них
не было, кое-какой опыт в музыкальных или шоу-бизнесовых кругах они
поднакопить успели. Адам Джонс учился в одной школе с Томом Морелло (Tom
Morello), будущим гитаристом Rage Against the Machine, с которым они
даже играли в одной школьной команде. Когда Адам приехал в Лос-Анджелес,
чтобы попытать счастья в кинобизнесе (он участвовал в создании
спецэффектов к блокбастерам "Терминатор 2", "Парк юрского периода" и
другим), благодаря Тому у него появились знакомые в музыкальных кругах.
Среди них оказался и Дэнни Кэри, успевший уже побарабанить в ряде групп,
включая Green Jelly и Pygmy Love Circus. По соседству с Дэнни жил никто
иной, как начинающий композитор и вокалист Мэйнард Кинан, пробовавший
свои силы в группах TexA.N.S. и The Children of the Anachronistic
Dynasty. А среди своих коллег по киноиндустрии Адам Джонс заметил Пола
Д'Амура, неплохо владевшего бас-гитарой, но мечтавшего о карьере в кино,
для чего он и приехал в Калифорнию.

Впрочем, какие бы планы они ни строили, в 1990 году они создали
стартовое ядро альтернативной метал-группы Tool. Название, вроде бы
довольно незамысловатое (в переводе - "инструмент", "орудие"), несло на
самом деле глубокую смысловую нагрузку. Их музыка должна была стать
инструментом для понимания и приобщения к лакримологии - методике плача,
которую в 40-х годах 20 века разработал Рональд Пи Винсент (Ronald P.
Vincent). Винсент исходил из той идеи, получившей наглядное воплощение в
творчестве Tool, что важнейший импульс для эволюции, для внутреннего
развития дает боль - душевная и физическая.
Когда ребята уже поднакопили кое-какой репертуар и освоились на
лос-анжелесской сцене, решили засветиться по-взрослому. Первым важным
шагом к будущей мировой славе стало турне на разогреве у Rage Against
the Machine и Fishbone. 15 концертов запомнились надолго не только самим
новичкам, но и зрителям, быстро раскусившим, что перед ними не просто
рядовая группа поддержки. В это время в активе Tool был только дебютный
мини-диск "Opiate". Шоу на сцене нашумевшего фестиваля Lollapalooza в
1993 году превратило Tool в восходящих звезд альтернативного тяжелого
металла. А диску "Opiate" обеспечило 500-тысячный тираж.

Изданный вскоре первый полноформатный альбом "Undertow" (1993) отмел
последние сомнения. Хотя поначалу коммерческие показатели диска были не
очень велики (ему удалось возглавить только независимый рейтинг продаж),
шаг за шагом "Undertow" уверенно шел к миллионному тиражу, который
впоследствии удвоился. Агрессивные, угрюмые тексты и фантастические
гитарные запилы находили отклик как у фанатов хэви-метала, так и у
сторонников альтернативного рока. Черпая вдохновение в творчестве Black
Sabbath, новейших научных теориях и восточных религиях, Tool создавали
абразивный, жесткий звуковой поток, аккомпанировавший словесным нападкам
на организованную религию, враждебную любому оригинальному ходу мысли.
Команда убедительно доказала, что метал может совмещать в себе
эмоциональность, интеллект и дерзкую прямоту. В студии к ним
присоединился известный рок-бунтарь Генри Роллинз (Henry Rollins),
участвовавший в записи трека "Bottom". Это был ответный жест музыканта
на согласие Tool дать несколько совместных концертов. Не осталась
незамеченной и видеопродукция Tool. Клип на песню "Sober", сделанный
Адамом Джонсом в соавторстве с Фредом Стером (Fred Stuhr), удостоился
награды на церемонии Billboard Video Awards. Он победил в номинации
"лучший клип метал-группы". Сами музыканты были названы "лучшим новым
артистом года".

В массированных гастролях прошло три года. Паузы, довольно
продолжительные, были заполнены студийной работой, результатом которой
стал второй альбом "Aenima", изданный в конце 1996 года. Он записывался с
новым бас-гитаристом Джастином Ченселлором (Justin Chancellor),
которого музыканты знали по группе Peach, открывавшей их концерты.
Поклонники встретили новый релиз с энтузиазмом, особенно в США,
Австралии и Новой Зеландии, где альбом дебютировал, соответственно, под
номерами 2, 9 и 1. В Канаде и Австралии "Aenima" стал платиновым, в
Америке получил два платиновых сертификата, в Новой Зеландии - три. И
даже выиграл премию Grammy за лучший метал-сингл "Aenima". В этом
альбоме Tool критики особенно отмечали тщательную разработку деталей,
демонстрацию максимальных возможностей каждого инструмента, сочетание
компактных агрессивных проигрышей и отшлифованных пространных
инструментальных пассажей, выполненных с исследовательским азартом.
Абсолютно необычной оставалась и проблематика песен - философия Билла
Хикса (Bill Hicks), вопросы эволюции и генетики.

Почти два года продлился концертный марафон в поддержку альбома. Tool
снова отлично вписались в программу фестиваля Lollapalooza 1997 года,
прекрасно справившись с обязанностями хэдлайнеров наравне с Korn. Между
разными этапами мирового турне случались "окна", которые Мэйнард Кинан
решил использовать для реализации своих продюсерских амбиций. В
напарники он взял техничного гитариста Билли Хоуэрделла (Billy
Howerdell). Его "подопытный" проект получил название A Perfect Circle и
дебютировал в 2000 году с диском "Mer de Noms", мелодичном и неожиданно
оптимистичном, имевшем громкий успех. Для раскрутки своего сайд-проекта
Кинан отправился в полномасштабный тур, порадовавший заранее
распроданными билетами и полными залами. Это, конечно, смутило
поклонников Tool, заподозривших, как всегда в таких случаях, раскол в
рядах и близкую кончину любимой группы. Чтобы обнадежить фанов, в конце
2000 года Tool подготовили бокс-сет "Salival", включавший массу всяких
интересных вещей: концертные материалы, неизданные записи, би-сайды,
подборку фотографий, а также видеокассету и DVD со всеми видеоклипами.

Во второй половине 90-х интерес к альтернативному року в Штатах начинал
понемногу угасать, так что Tool неизбежно потеряли часть поклонников.
Виноваты в этом отчасти были сами музыканты, которые слишком долго
раскачивались, с другой стороны, постарался и рекординговый лейбл,
обвинивший группу в коммерческих контактах с другими компаниями.
Музыканты подали встречный иск, обвиняя лейбл в отказе пересмотреть
условия контракта, который давно их не устраивал. Судебная волокита
продлилась больше года, в конце концов разошлись полюбовно. В 2000 году
группа уволила своего менеджера Теда Гарднера (Ted Gardner), который
опять-таки обратился в суд, утверждая, что ему не выплатили весь
гонорар. За всей этой неразберихой команде было не до музыки, и пауза в
дискографии растянулась на целых пять лет. Тем не менее они снова
вернулись во всеоружии и быстро наверстали упущенное.
Когда весной 2001 года появился третий лонг-плей "Lateralus",
популярность Tool за пределами США, особенно в Европе, выросла на
несколько порядков. "Lateralus" дебютировал на первой позиции
американского хит-парада (и за первую же неделю стал золотым), а также в
чартах Австралии и Канады. Отлично принимали его в европейских странах.
В Великобритании, Германии, Голландии, Швеции, Австрии и Норвегии он
стартовал в первой десятке хитов. Его поддержку в радиоэфире
осуществляли три крепких рок-хита: "Lateralus", "Parabola" и "Schism",
причем последняя песня вызвала такой восторг устроителей Grammy, что ее
назвали победительницей в номинации "лучшее исполнение металла".

В саунде Tool образца 2001 года критики находили отголоски корифеев рока
King Crimson, Pink Floyd, Rush, эволюционировавшие в более актуальный,
атакующий стиль. Хотя фронтмен King Crimson Роберт Фрипп не находит в
музыке Tool явного родства с саундом своей команды, какое-то духовное
родство не вызывает у него сомнения. Он не ограничился устными
комплиментами в адрес Tool, но и пригласил их в совместный тур. Пока
продолжались гастроли, Великобритания открыла новый наградной сезон.
Журнал тяжелой тематической направленности "Kerrang!" назвал "Lateralus"
лучшим альбомом 2001 года.
В 2006 году группа выпустила новый альбом "10,000 Days". Гениальный по
своему содержанию ничуть не уступающий, а наоборот, более совершенный,
чем его предшественник Lateralus. Уже с первого трека альбома понимаешь,
что такую музыку могут сочинять только Tool - бескомпромиссный, как и
весь альбом Vicarious затягивает тебя в мир Tool - параллельную
реальность, которая, несмотря на это, полностью отражает
действительность - ведь и есть Tool. Далее идёт тяжёлая и в тоже время
очень мелодичная Jambi, которая то поднимает тебя к небесам, то бросает
вниз обратно на землю. После чего мы погружаемся в заглавную песню
альбома растянутую на вступительную композицию Wings For Marie (Part 1)
плавно переходящую в основную (кстати, почти все песни на альбоме
сделаны именно таким принципом) 10,000 Days (Wings Part 2) - мрачный и
пугающий своим холодом трек буквально пронизывает тебя насквозь. В the
Pot Мэйнард Джеймс Киннан поёт высоким и очень трогательным голосом.
Трек очень напоминает Tool времён Undertow, просто прекрасное сочетание
барабанов и баса, про переходы вообще молчу, они просто безупречны.
После Lipan Conjuring - пения индейских шаманов следует ещё одна песня,
растянутая на две главы - вступительную и основную - Lost Keys+Rosetta
Stoned, назовём её так. И если Wings For Marie (Part 1) плавно
перетекает в 10,000 Days (Wings Part 2), то переход из Lost Keys в
Rosetta Stoned происходит рывком, "Бах" и ты уже чувствуешь, как тяжёлая
Rosetta Stoned лавиной мчится на тебя. Rosetta Stoned вообще уникальный
трек он сочетает в себе очень много музыкальных ходов, какими
пользовалась группа на протяжении всей своей музыкальной карьеры. Далее
следует мягкая и успокаивающая Intension, которая успокаивает нас и
возносит на высшие уровни сознания. Кстати в треке очень удачно
применены электронные звуки, которые не портят общей картины, а наоборот
привносят в неё некую загадочность. После того как песня медленно
затухает, начинается, наверное, самая агрессивная песня на альбоме -
Right In Two, и это вызвано не столько музыкой (хоть и она чертовски
тяжела), сколько текстом, низводящим человечество в ранг стада обезьян, и
с аргументами, предъявленными в этой песне, трудно не согласится. На
этой пессимистической ноте альбом, по сути, и заканчивается, далее идёт
Viginti Tres - пугающий набор звуков, который подводит черту под всем
альбомом. 10, 000 Days прекрасное творение, которое, несомненно, войдёт в
историю мировой музыки, как некогда туда вошли три предыдущих альбома
сей замечательной группы.
//найдено на просторах инета

***

english wikipedia.org

Tool is an American rock band, formed in 1990 in Los Angeles,

California. The band consists of drummer Danny Carey, bassist Justin
Chancellor, guitarist Adam Jones, and vocalist Maynard James Keenan.
Tool has won three Grammy Awards, performed worldwide tours, and
produced albums topping the charts in several countries.

The band emerged with a heavy metal sound on their first LP
when the genre was dominated by thrash metal, and was later seen at the
top of the alternative metal movement with the release of their second
LP, Ænima, in 1996. Efforts to unify musical experimentation, visual
arts, and a message of personal evolution continued with Lateralus
(2001) and the most recent album 10,000 Days (2006), gaining the band
critical acclaim and success around the world.

Due to Tool's incorporation of visual arts and relatively long
and complex releases, the band is generally described as a
style-transgressing act and part of progressive and art rock. The
relationship between the band and today's music industry is ambivalent,
at times marked by censorship and the bandmembers' insistence on
privacy

History

Early years (1988–1992)

During the 1980s, the future members of Tool all moved to Los
Angeles. Both Paul D'Amour and Adam Jones wanted to enter the film
industry, while Maynard James Keenan found employment remodeling pet
stores after studying visual arts in Michigan. Danny Carey performed as
a drummer for Green Jellÿ, and Carole King, and played around Los
Angeles with Pigmy Love Circus.
The "Wrench" was an early band logo, created by longtime collaborator
Cam de Leon.
The "Wrench" was an early band logo, created by longtime collaborator
Cam de Leon.

Keenan and Jones met through a mutual friend in 1989.After
Keenan played a tape recording for Jones of his previous band project,
Jones was so impressed by his voice that he eventually talked his
friend into forming their own band.They started jamming together and
were still on the lookout for a drummer and a bass player. Danny Carey
happened to live above Keenan and was introduced to Jones by Tom
Morello, an old high school friend of Jones and former bandmate of
Electric Sheep.Carey began playing in their sessions because he "felt
kinda sorry for them", as other invited musicians were not showing up.
Tool's lineup was completed when a friend of Jones introduced them to
bassist D'Amour.Early on, the band fabricated the story that they
formed because of the pseudophilosophy "lachrymology". Although
"lachrymology" was also explained to be an inspiration for the band's
name, Keenan later explained their intentions differently: "Tool is
exactly what it sounds like: It's a big dick. It's a wrench.... we are
... your tool; use us as a catalyst in your process of finding out
whatever it is you need to find out, or whatever it is you're trying to
achieve."
Only Tool's first music video "Hush" (1992) features prominent
appearances by the band members. Keenan, Carey, D'Amour and Jones (left
to right) are pictured wearing parental advisory stickers covering
their genitalia.
Only Tool's first music video "Hush" (1992) features prominent
appearances by the band members. Keenan, Carey, D'Amour and Jones (left
to right) are pictured wearing parental advisory stickers covering
their genitalia.

After only a few gigs, the band was approached by record
companies, and only three months into their career signed a record deal
with Zoo Entertainment. In March 1992, Zoo published the band's first
effort, Opiate. Described by the band as "slam and bang" heavy metal
and the "hardest sounding" six songs they had written to that point,
the EP included the singles "Hush" and "Opiate". The band's first music
video "Hush" promoted the band's dissenting views about the
then-prominent Parents Music Resource Center and its advocacy of the
censorship of music. The video featured the band members naked with
their genitalia covered by parental advisory stickers and their mouths
covered by duct tape. The band began touring with Rollins Band, Skitzo,
Fishbone, and Rage Against the Machine to positive responses, which
Janiss Garza of RIP Magazine summarized in September 1992 as a "buzz"
and "a strong start".

Undertow (1993–1995)

The following year, at a time when post-Nirvana alternative rock
was at its height, Tool released their first full-length album,
Undertow (1993). It expressed more diverse dynamics than Opiate and
included songs the band had chosen not to publish on their previous
release when they opted for a heavier sound. The band began touring
again as planned, with an exception in May 1993. Tool was scheduled to
play the Garden Pavilion in Hollywood but learned at the last minute
that the Garden Pavilion belonged to L. Ron Hubbard's Church of
Scientology, which the band felt clashed with "the band's ethics about
how a person should not follow a belief system that constricts their
development as a human being". Keenan recalled that he "spent most of
the show baa-ing like a sheep at the audience".

Tool later played several very successful concerts during the
Lollapalooza road show, and were moved from second to main stage by
their manager and the festival's co-founder Ted Gardner. At the last
concert of Lollapalooza in Tool's hometown Los Angeles, comedian Bill
Hicks introduced the band. Hicks had become a friend of the band and an
influence on them after being mentioned in Undertow's liner notes. He
jokingly asked the audience of 60,000 people to stand still and help
him look for a lost contact lens. The boost in popularity gained from
these concerts led Undertow to be certified gold by the RIAA in
September 1993 and to receive platinum status in 1995, despite being
sold with a censored album cover by distributors such as Wal-Mart. The
single "Sober" closed in on becoming a hit single by March 1994 and won
the band Billboard's "Best Video By A New Artist" award for the
accompanying stop motion music video.
Music sample:

"Prison Sex"

With the release of Tool's follow-up single "Prison Sex", the
band again became the target of censorship. The song's lyrics and video
dealt with child abuse, which sparked controversial reactions; Keenan's
lyrics begin with: "It took so long to remember just what happened. I
was so young and vestal then, you know it hurt me, but I'm breathing so
I guess I'm still alive." The video was mainly created by guitarist
Adam Jones, who saw it as his "surrealistic interpretation" of the
subject matter. And while some contemporary journalists again praised
the video and described the lyrics as "metaphoric", the American branch
of MuchMusic asked Keenan to represent the band in a hearing. It deemed
the respective music video too graphic and offensive, and MTV stopped
airing it after a few viewings.

In September 1995, the band entered the studios to record their
second album. At that time, Tool experienced its only lineup change to
date, with bassist D'Amour leaving the band amicably to pursue other
projects. Justin Chancellor, a member of former tourmates Peach,
eventually replaced D'Amour, chosen over competitors such as Kyuss'
Scott Reeder, Filter's Frank Cavanaugh, Pigmy Love Circus's E. Shepherd
Stevenson and ZAUM's Marco Fox.

Ænima (1996–2000)

After Justin Chancellor came on board, recording of the
already-begun Ænima continued. The band enlisted the help of producer
David Bottrill, who had produced some of King Crimson's albums while
Jones collaborated with Cam de Leon to create Ænima's (later
Grammy-nominated) artwork. The album was released in October 1996.

Two-and-a-half years prior, satirist Bill Hicks had died; the
album was dedicated to his memory. The band intended to raise awareness
about Hicks' material and ideas, because they felt that Tool and Hicks
"were resonating similar concepts". In particular, Ænima's final track
"Third Eye" is preceded by a clip of Hicks' performances, and both the
lenticular casing of the Ænima CD packaging as well as the chorus of
the title track "Ænema" make reference to a sketch off Hicks' Arizona
Bay, where he contemplates the idea of California falling into the
Pacific Ocean. Eventually, "Ænema" would win Tool their first Grammy
Award.
Music sample:

"Ænema"

The first single "Stinkfist" had difficulty gaining airplay: It
was shortened by radio programmers, MTV renamed the music video of
"Stinkfist" to "Track #1" due to offensive connotations, and the lyrics
of the song were altered. Responding to fan complaints of censorship,
Matt Pinfield of MTV's 120 Minutes expressed regrets on air by waving
his fist in front of his face while introducing the video and
explaining the name change.

A tour began in October 1996, only two weeks after Ænima's
release. Following numerous appearances in the United States and
Europe, Tool headed for Australia in late March 1997. April 1 saw the
first of several April Fools pranks related with the band, most of them
being initiated by Kabir Akhtar, webmaster of the semi-official fanpage
t.d.n, announcing that:
" …while on tour in Australia, Tool's tour bus was involved in a
serious highway accident. Early reports from Zoo Entertainment are that
at least three of the band are listed in critical condition. ”

The hoax gained wide attention and was eventually exposed on
radio and MTV. Akhtar later posted an apology, claiming that t.d.n
"will not indulge itself in such outlandish pranks in the future"—a
false claim, as later pranks would prove. The tour continued the next
day as originally announced. Eventually returning to the United States,
Tool appeared at Lollapalooza '97 in July, this time as a headliner,
gaining critical praise from The New York Times:
" Tool was returning in triumph to Lollapalooza after appearing among
the obscure bands on the festival's smaller stage in 1993. Now Tool is
the prime attraction for a festival that's struggling to maintain its
purpose.... Tool uses taboo-breaking imagery for hellfire moralizing in
songs that swerve from bitter reproach to nihilistic condemnation. Its
music has refined all the troubled majesty of grunge. ”

Regardless of a decline in popularity of alternative rock music
during the mid-90s in the United States, Ænima eventually matched
Tool's successful debut, selling equal numbers. The
progressive-influenced Ænima landed the band at the head of the
alternative metal genre: It featured the Grammy Award-winning "Ænema"
and appeared on several "Best Albums of 1996" lists, with notable
examples being Kerrang! and Terrorizer.

A legal battle that began the same year impeded the band from
working on another release. Volcano Records—the successor of Tool's
by-then defunct label Zoo Entertainment—alleged contract violations by
Tool and filed suit. According to Volcano, Tool violated their contract
when the band looked at offers from other record labels. After Tool
filed a counter suit stating that Volcano failed to use a renewal
option in their contract, the parties settled out of court. At the end
of 1998, Tool agreed to a new contract, a three-record joint venture
deal. In 2000, the band dismissed their long-time manager Ted Gardner,
who then decided to sue the band over his commission on this lucrative
agreement.

These legal battles put a great strain on the band and delayed
work on their next album. During this time, Keenan founded the
successful band A Perfect Circle with long-time Tool guitar tech Billy
Howerdel, while Jones joined The Melvins' Buzz Osborne and Carey Dead
Kennedys' Jello Biafra on other side-projects. At this point, rumors
that Tool were breaking up began to spread until the band released the
Salival box set (CD/VHS or CD/DVD) in 2000, effectively putting an end
to the rumors. The CD contained one new original track, a cover of Led
Zeppelin's "No Quarter", live versions of Peach's "You Lied", as well
as old revised songs. The VHS and DVD both contained four music videos,
with a bonus music video for "Hush" on the DVD. Although Salival did
not produce any singles, the hidden track "Maynard's Dick" (which dates
back to the Opiate era) briefly found its way to FM radio when several
DJs chose to play it on air under the title "Maynard's Dead".

Lateralus (2001–2005)

In January 2001, Tool announced a new album, Systema Encéphale,
along with a 12-song tracklist containing titles such as "Riverchrist",
"Numbereft", "Encephatalis", "Musick", and "Coeliacus". File-sharing
networks such as Napster became flooded with bogus files bearing the
titles' names.During that time, Tool members were outspokenly critical
of file-sharing networks in general due to the negative impact on
artists that are dependent on success in record sales to continue their
career. Keenan had this to say during an interview with NY Rock in
2000:
" I think there are a lot of other industries out there that might
deserve being destroyed. The ones who get hurt by MP3s are not so much
companies or the business, but the artists, people who are trying to
write songs. ”



"Schism"

Only one month later, the band revealed that the new album was
actually titled Lateralus and that the name Systema Encéphale and the
tracklist had been a ruse.Lateralus and the corresponding tours would
take Tool a step further towards art-rock and progressive rock
territory. Rolling Stone wrote in an attempt to summarize the album
that "Drums, bass and guitars move in jarring cycles of hyperhowl and
near-silent death march.... The prolonged running times of most of
Lateralus' thirteen tracks are misleading; the entire album rolls and
stomps with suitelike purpose." Joshua Klein of The A.V. Club in turn
expressed his opinion that Lateralus, with its 79 minutes and
relatively complex and long songs—topped by the ten-and-a-half minute
music video for "Parabola"—posed a challenge to fans and music
programming alike.

The album became a success the world over, reaching #1 on the
U.S. Billboard 200 albums chart in its debut week. Tool received their
second Grammy Award for the best metal performance of 2001 for the song
"Schism". During the band's acceptance speech, drummer Carey stated
that he would like to thank his parents (for putting up with him) and
Satan, and bassist Chancellor concluded: "I want to thank my dad for
doing my mom."

Extensive touring throughout 2001 and 2002 supported Lateralus
and included a personal highlight of the band: a 10-show joint
mini-tour with King Crimson in August 2001. Comparisons between the two
were made, MTV described the bands as "the once and future kings of
progressive rock", and Keenan stated: "For me, being on stage with King
Crimson is like Lenny Kravitz playing with Led Zeppelin, or Britney
Spears onstage with Debbie Gibson."

Although the end of the tour in November 2002 seemed to spell
another dormancy for the band, they did not become completely inactive.
While Keenan recorded and toured with A Perfect Circle, the other band
members released an interview and a recording of new material, both fan
club exclusive. On April 1, 2005, the official website announced that
"Maynard has found Jesus" and would be abandoning the recording of the
new Tool album temporarily and possibly permanently. Kurt Loder of MTV
contacted Keenan via email to ask for a confirmation and received a
nonchalant confirmation. When Loder asked again, Keenan's response was
simply "heh heh". On April 7, the official Tool site posted the
following news item titled with the Bill Hicks quote "Christians, huh?
So forgive me." It then explained, "Good news, April fools fans. The
writing and recording is back under way."

The writing and recording proceeded for the follow-up to
Lateralus; meanwhile, a Lateralus vinyl edition and two DVD singles
were released, and the band's official website received a new splash
intro by artist Joshua Davis. The "double vinyl four-picture disc"
edition of Lateralus was first released as a limited autographed
edition exclusively available to fan club members and publicly released
on August 23, 2005. On December 20, 2005, the two DVDs were released,
one containing the single "Schism" and the other "Parabola", a remix by
Lustmord, and the music video with commentary by David Yow and Jello
Biafra, respectively.

10,000 Days (2006–present)

Fifteen years into the band's career, Tool had acquired what Dan
Epstein of Revolver described as a devoted "cult" following, and as
details about the band's next album emerged, such as the influence of
Lateralus tourmates Fantômas and Meshuggah, the rumor mill surrounding
new Tool releases resurfaced. The main controversy was the album title.
After rumored titles such as Teleincision had been dismissed, a news
item on the official Tool website announced the new album's name was
10,000 Days.

Nevertheless, speculation continued and reached a point where
it was alleged that 10,000 Days was merely a "decoy" album to fool
audiences until the day of release, which eventually proved false when
a leaked copy of the album was distributed via filesharing networks a
week prior to the official release.The album opener "Vicarious"
premiered on US radio stations on April 17. The record followed on May
2, 2006 in the US and debuted at the top spots of various international
charts. 10,000 Days sold 564,000 copies in its opening week in the US
and was number one on the Billboard 200 charts, doubling sales of Pearl
Jam's self-titled album, the closest competitor, although the critical
reception of 10,000 Days was less favorable than its predecessor
Lateralus.
Tool appeared at many big festivals during their 10,000 Days tour.
Here, they play the orange stage (main stage) at the 2006 edition of
Roskilde Festival.
Tool appeared at many big festivals during their 10,000 Days tour.
Here, they play the orange stage (main stage) at the 2006 edition of
Roskilde Festival.

After the release of 10,000 Days, a tour kicked off at
Coachella on April 30, 2006. The touring schedule was similar to the
Lateralus tour of 2001; supporting acts were Isis and Mastodon. During
a short break early next year, after touring Australia and New Zealand,
drummer Danny Carey suffered a bicep tear during a skirmish with his
girlfriend's dog, casting uncertainty on the band's upcoming concerts
in North America. Carey underwent surgery on February 21, and several
gigs had to be postponed. Back on tour by April, Tool appeared as a
headliner at the Bonnaroo Music Festival with a guest appearance from
Rage Against the Machine's Tom Morello on "Lateralus".

Meanwhile, the packaging of 10,000 Days gained Tool the
distinction of "Best Recording Package" during the 49th Grammy Awards
in February 2007, but their first single "Vicarious" fell short in the
category "Best Hard Rock Performance" to Wolfmother's "Woman".

In an interview conducted May 2007, Justin Chancellor stated
that the band would continue their tour probably until early 2008 and
afterwards "take some time off". He qualified this by adding that the
band has already written new material and will surely release another
album at some point down the road. A possible project until a next
album is to make a "band movie", a possibility the band has reportedly
thought of for a long time. The ideas range from "a narrative story in
a surreal fashion with as much money and special effects" as possible
to "pockets of all of that or something that's live or the band
playing".And although Carey stated that the necessary know-how was at
hand due to the many relations to artists working in the movie
business, Jones dismissed: "It's just talk right now."

On October 18, 2007, it was reported on the band's website that
the music video for "Vicarious" would be released on December 18 on
DVD, and posted a still from the video.

Musical style and influences

Tool has gained critical praise from the International Herald
Tribune's C.B. Liddell for a complex and ever-evolving sound.
Describing their general sound, the All Music Guide refers to them as
"grinding, post-Jane's Addiction heavy metal", and The New York Times
sees similarities to "Led Zeppelin's heaving, battering guitar riffs
and Middle Eastern modes". Their 2001 work Lateralus led the All Music
Guide to compare it to Pink Floyd's Meddle (1971) but thirty years
later and altered by "Tool's impulse to cram every inch of infinity
with hard guitar meat and absolute dread".

Musical style

A component of Tool's song repertoire relies on the use of odd
meter time signatures. For instance, Justin Chancellor describes the
time signature employed on Lateralus' first single "Schism", as 6.5/8
and that it later "goes into all kinds of other times". The album's
title track "Lateralus" also displays shifting rhythms, as does 10,000
Days' (2006) "Wings for Marie (Pt 1)" and "10,000 Days (Wings Pt 2)".

Beyond this aspect of the band's sound, each band member
experiments within his musical scope. Bass Player magazine attested to
Chancellor's bass playing as a "thick midrange tone, guitar-style
techniques, and elastic versatility". As an example of this, the
magazine mentioned the use of a wah effect by hammering "the notes with
the left hand and using the bass's tone controls to get a tone sweep",
such as on the song "The Patient" (Lateralus 2001).

Completing the band's rhythm section, drummer Danny Carey uses
polyrhythms, tabla-style techniques, and the incorporation of custom
electronic drum pads to trigger samples, such as prerecorded tabla and
octoban sounds.

Maynard James Keenan's ability as a vocalist has been
characterized more subjectively by the Seattle Post-Intelligencer:
after his performance during an Alice in Chains reunion concert in
2005, freelancer Travis Hay saw him as "a natural fit at replacing
Layne Staley". Regarding his role in A Perfect Circle and Tool, The New
York Times wrote that "...both groups rely on Mr. Keenan's ability to
dignify emotions like lust, anger and disgust, the honey in his voice
adding a touch of profundity".

According to Guitar Player magazine, Adam Jones does not rely
on any one particular guitar playing technique but rather combines many
techniques. For example, the All Music Guide wrote that he "alternately
utiliz[es] power chords, scratchy noise, chiming arpeggios, and a quiet
minimalism" in "Sober". Additionally, the band uses forms of
instrumental experimentation, like the use of a "pipe bomb microphone"
(a guitar pickup mounted inside a brass cylinder) and a talk box guitar
solo on "Jambi".

"Lateralus"

The band puts an emphasis on the sound of their songs and
attempts to reduce the effect lyrics can have on the perception of
songs by not releasing song lyrics with any album. Lyrical arrangements
are often given special attention, such as in "Lateralus". The number
of syllables per line in the lyrics to "Lateralus" correspond to an
arrangement of the fibonacci numbers and in "Jambi" the metrical foot
iamb is used.The lyrics on Ænima and Lateralus focused on philosophy
and spirituality—specific subjects range from organized religion in
"Opiate", to evolution and Jungian psychology in "Forty Six & 2"
and transcendence in "Lateralus". On 10,000 Days, Keenan wanted to
explore issues more personal to him: the album name and title track
refer to the twenty-seven years his mother suffered from complications
of a stroke until her passing away in 2003.

Influences

The band has named some of its influences as the Melvins and
Meshuggah, but the most publicized influence are progressive rock
pioneers King Crimson. However, longtime King Crimson member Robert
Fripp downplayed any influence his band had on Tool. In an interview
with Tool, he touched briefly on how the two bands relate to each
other:
" Do you hear the influence? There's just one figure where I hear an
influence, just one. It was a piece we were developing that we dropped.
And it's almost exactly the same figure: three note arpeggio with a
particular accent from the guitar. So I do not think you could have
heard it. That's the only thing. ”

He also stated:
" I happen to be a Tool fan. The members of Tool have been generous
enough to suggest that Crimson has been an influence on them. Adam
Jones asked me if I could detect it in their music, and I said I
couldn’t. I can detect more Tool influence in King Crimson, than I can
hear King Crimson in Tool. ”

In turn, Maloof and Newquists' attribute Tool an influence in
modern metal in its own right in their book The New Metal Masters.Sean
Richardson of The Boston Phoenix sees System of a Down, Deftones and
Breaking Benjamin as examples of Tool's "towering influence" on the
genre.Moreover, Keenan's unique style of singing has been repeatedly
seen influencing artists such as Pete Loeffler of Chevelle. When asked
about "these bands who list Tool as an influence" during an interview
with the Australian music magazine Drum Media, Keenan replied:
" I do not really see the connection. Because there is some intensity
in some of our songs, I think these bands pick up the surface noise,
and that's their influence.... When I hear these loud, goofy posturing
idiots jumping up and down, more concerned about their hairdos than
their music, it's just we do not do that, what am I missing? There's
nothing to the music that moves me, or compels me to want to sit down
and listen to it, which is unfortunate. Maybe I'm just a cynical old
bastard. ”

Visual arts

Part of Tool's work as a band is to incorporate influences of
other works of art in their music videos, live shows, and album
packaging. In particular, Adam Jones doubles as the band's art director
and director of their music videos. Another expression of this is an
official website "dedicated to the arts and influences" on the band,
dissectional.com.

Music videos

The band has released eight music videos but made personal
appearances in only the first two, which the band states is to prevent
people from "latching onto the personalities involved rather than
listening to the music." With the exception of "Hush" and Vicarious,
all of Tool's music videos feature stop motion animation at least to
some extent. The videos are mainly created by Adam Jones, often with
the help of artists such as Chet Zar, Alex Grey, and Osseus Labyrint.

The "Sober" music video in particular attracted much attention.
Jones explained that it doesn't contain a story-line, his intentions
were to summon personal emotions with its imagery. Rolling Stone
described this imagery stating that, in the video, "evil little men
dwell in a dark dungeon with meat coursing through pipes in the wall"
and called it a "groundbreaking", "epic" clip. Billboard voted it "Best
Video By A New Artist".

The video for "Vicarious" was "nearly finished" in July
2006[97] and became released on DVD on December 18, 2007. The video is
also notable because it is the first Tool video to be entirely CGI.

Album artwork

Responsible for most of the band's artwork concepts is Adam
Jones. Their first album Undertow featured a ribcage sculpture by Jones
on the cover and photos contributed by the bandmembers. Later albums
included artwork by collaborating artists: Ænima and Salival featured
works by Cam de Leon; Lateralus as well as 10,000 Days were created
with the help of Alex Grey. The releases earned positive critical
reception, with a music journalist of the Associated Press attributing
to the band a reputation for innovative album packaging.

Both Ænima and 10,000 Days

Категория: BANDS T | Добавил: Black_raven (02.07.2008)
Просмотров: 3674 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]