ULVER
- Band Members Kristoffer Rygg
- Jørn H. Sværen
- Tore Ylwizaker
official site
MySpace
Город, который построил Гарм
В отличие от обычных блэк-металлических групп, ULVER наиболее часто
называют революционными, эволюционными или авангардными. Особенно после
альбома Themes From William Blakes "The Marriage Of Heaven And Hell",
предпоследней пластинки норвежцев.
Это несколько льстит Гарму - творческой главе дуэта Diver:
"Быть оцененным революционным или духовным - не простой звук, я
расцениваю это скорее как комплимент, но с другой стороны я не считаю,
что на меня оказывается давление, и я должен теперь отвечать каким-либо
требованиям и нормам. Мне даже действует на нервы, что многие скорее
неправильно поняли наш последний альбом. Для Ulver он значил переход от
ориентированных на рок и металл работ к культивированной, спокойной и
слегка электронной манере выражения. "Themes..." никоим образом не стал
новой областью металла, как многие поспешили это воспринять. Это был
просто хороший альбом. А мы никоим образом больше не будем делать
пластинки-гибриды самых различных музыкальных стилей".
Ulver воспринимают свой сегодняшний статус как средство делать то,
что им нравится делать как музыкантам. Благодаря их прошлым заслугам в
их распоряжении сегодня есть даже государственные деньги! Результат
этого свободного и спонсированного норвежским министерством культуры
творческого процесса стал новый альбом "Perdition City". Ulver давно
знали, в каком направлении будет развиваться их новая работа. Основная
идея и способы её достижения давным-давно были тщательно продуманы в
головах музыкантов, задолго до того, как был извлечён первый звук. Гарм
рассказывал, что "Perdition City" будет очень урбанистической,
городской и одновременно самой личностной для Ulver пластинкой. Сегодня
он воспринимает её точно так же: "Если это не так, то кто тогда
визажист? У нас была очень ясная идея, иначе мы не приступили бы к
делу. "Perdition City" - самая глубокая, атмосферная, интроспективная
пластинка из всех, какие мы когда-либо записывали. Этот альбом покрыт
широким спектром меланхолии. Просто наша музыка звучит более
зашифровано. Это не претенциозный, а честолюбивый альбом".
Если предыдущие работы касались современных тем, для раскрытия
которых в основном использовались традиционные средства, то "Perdition
City" звучит классически и одновременно современно. При этом тематика
альбома далека от современности. Ещё наши предки жили с сознанием того,
что ничто не вечно. "Всё пойдёт прахом, эта идея окружает "Perdition
City". Доверять, отказываясь. Вещи, ниспадающие волнами. На этой
пластинке сильное чувство освобождения, самораскрепощения, падения и
попыток невозможного".
Но Ulver принимают конкретную идею, согласно которой индивидуум
растворяется в современном урбанизированном окружении. "Если не устоять
в таком творческом обществе, как сегодня, то быстро исчезнешь. Это
довольно пессимистично, также как и весь альбом".
Хотя "Perdition City" требует от слушателя определённого интеллекта и к
тому же" тематически полон мрака, страданий, меланхолии и безутешности,
на первый взгляд эта работа создаёт впечатление уютной пластинки с
лёгким джазовым оттенком. По словам Гарма, здесь у группы нет никаких
проблем.
Ulver не ожидают от каждого слушателя, что он в состоянии
интенсивно сконцентрироваться на альбоме. "Я могу допустить, что
"Perdition City" может звучать в кафе или барах как фоновая музыка. Мы
много поработали над тем, чтобы сделать нашу музыку более утончённой,
при этом её доступность не была для нас самоцелью. Гораздо больше
пластинка должна казаться особенной и криптической. Мы достигаем
фикцию, на основе которой может быть получена другая фикция. Нет смысла
объяснять правду. Правда лежит в глазах тех, что её видит. Это моя
правда, которая из-за её специфического восприятия не может
восприниматься как моя правда. Это и делает её интересной".
На будущее же Гарм смотрит так: "Пожалуйста, не спрашивайте меня о
концертах! Все спрашивают одно и то же, и от этого становится ужасно
скучно".
Даааа! Не кажется ли вам, читатель, что у Гарма что-то куда-то поехало?
// Источник: Dark City #5, 2001
Биография:
УЛЬВЕР (Ulver), норвежская рок-группа, исполнители в стиле
блэк-метал. Образована около 1995. Название группы в переводе с
норвежского означает «волки». В первый состав группы вошли Крис Р.
(Трикстер Джи.) (Kris R., Trickster G., полное имя Кристофер Ригг,
Kristoffer Rygg) (вокал), Грельмунд (Grellmund) и А. Реза (A. Reza)
(гитары), Михаэль Э. (Michael E., полное имя Карл-Михаэль Эйде,
Carl-Michael Eide) (барабаны), Тор Ульвизакер (Tore Ylwizaker)
(синтезатор, бас) а также Хавард Йоргенсен (Havard Jorgensen)
(клавишные, гитара).
К середине 1990-х гг. коллектив ULVER значительно обновился,
причем все вновь пришедшие музыканты предпочли скрыться за
псевдонимами: AiwarikiaR, Garm, Skoll и Aismal. Группа отказалась от
концертной деятельности, поскольку музыканты, по их собственным
заявлениям, не в силах воссоздать «живьем» таинственные мистерии своих
композиций. Альбомы ULVER содержат «черные» истории, большей частью
мифологического и фольклорного происхождения, в которых задействован
классический арсенал свойственной жанру символики: мрачные пейзажи,
тьма, оборотни, тролли и прочая нечисть. Дискография:
VARGNATT (DEMO) (No label, 1993) ULVERYTTERNES KAMP (SPLIT 7"
EP W/ MYSTICUM) (Necromantic Gallery, 1994)BERGTATT (Head Not Found,
1995) KVELDSSANGER (Head Not Found, 1996)NATTENS MADRIGAL (Century
Media, 1997)THEMES FROM WILLIAM BLAKE'S THE MARRIAGE OF HEAVEN AND HELL
(2CD) (Jester, 1999) METAMORPHOSIS (MCD) (Jester, 1999) PERDITION CITY
(Jester , 2000)
Источник: http://music.km.ru/
*** English wikipedia.org
Ulver (Norwegian for "wolves”) is a multi-disciplinary musical group
from Norway. Since their first, folklore-influenced black metal release
in 1993, Ulver’s style has ever been changing by mixing elements of
experimental, electronic and ambient music, avant-garde rock and trip
hop.
Black Metal Trilogie
Although Ulver’s first three albums are often called their
"Black Metal Trilogie,” they are quite diverse in musical styles, with
only two of them belonging to the black metal genre. The archaic Danish
lyrics of those three albums were inspired by Scandinavian folktales.
Bergtatt - Et Eeventyr i 5 Capitler is considered to be a
folk-themed black metal album for its occasionally fast tempo,
distorted electric guitars and croaky screaming vocals intermitted with
melodious acoustic passages with clean vocals, and having a fantasy
storyline. The title Bergtatt literally translates as "mountain-taken”;
in Norwegian folk tales the word refers to people who wander off into
mountains, lured by trolls or other legendary beings. The narrative of
the album’s lyrics follows a maiden as she becomes so mountain-taken.
The subtitle translates as "A Tale in 5 Chapters”. Bergtatt features a
melancholic, fully acoustical song Een Stemme Locker ("A Voice
Beckons”).
Kveldssanger, Ulver’s second album, contrasts with Bergtatt as
it uses classical guitars, cello and chamber chants, completely
eschewing the metal elements of Bergtatt, while still having a folk
theme. Garm has since remarked that Kveldssanger was an "immature
attempt at making a classical album.”
The third album, Nattens Madrigal ("Madrigal of the Night”),
was a return to black metal, more ferocious than Bergtatt ever was,
with only a brief acoustic interlude in the first track. The album is
intentionally underproduced, akin to Darkthrone's Transilvanian Hunger,
with buzzing guitars and rather muffled drums. There are rumors
surrounding this album and its recording, the most famous being that
the band recorded this album in a forest. Another and less-known rumor
is that the band purposely recorded the album on a four-track cassette
recorder and used the money that Century Media gave them for other
things, like Armani suits, haircuts, cocaine, beer, and/or a new
car.[citation needed]
Blake album
Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell,
released in 1998, was different from what Ulver, or even any other
band, had made before. Tore Ylwizaker, a new composer and sound
architect, added to Garm's expanding artistic visions and together they
stepped over the boundaries of black metal aesthetics, creating a
genre-defying work often associated with avant-garde metal. In this
album, the musicians blended electronics, industrial music elements,
progressive metal and avant-garde rock, adding ambient passages.
Lyrically, the album incorporates the entire text of the William
Blake's poem The Marriage of Heaven and Hell, and features guest
vocals. Despite confounding and perhaps alienating many fans of the
band's first three albums, the album received widespread acclaim from
critics within both the rock/metal and alternative music press. For
instance, it was reviewed as 'album of the month' in several
high-profile magazines such as Terrorizer, Metal Hammer and Rock Hard.
It also ranked very high at many year's best polls that same year.
The metamorphosis
Ulver's next two releases, the EP Metamorphosis and full-length
album Perdition City, were even more experimental than the "Blake
Album”, and a lot more pensive. The Metamorphosis disclaimer reads: "We
are as unknown to you as we always were.” The band had moved further
away from rock and metal and into a more ethereal style, much like that
of Coil. The use of programmed sound and atmospheric style is dominant
here, unlike the previous albums. Neo-classical composer and film
scorer Craig Armstrong may have been an influence on Ulver as his use
of electronics and hip hop beats over strings and pianos is somewhat
reminiscent of Ulver's later works.
Teachings in Silence and soundtracks
The band followed up these two releases with two
minimalist/ambient/glitch works Silence Teaches You How to Sing and
Silencing the Singing. These works featured minimal melodies and often
had subtle, weird and unnatural noises within the song structures. Due
to their individual rarity, they were later amalgamated as "Teachings
in Silence.”
Having proved their proficiency at making atmospheric music,
Ulver were hired to make music for cinema films like Lyckantropen,
Svidd Neger, and Uno.
Recent years
In 2003, Ulver began making more symphonic music. They released
A Quick Fix of Melancholy, which kept the minimalist, sparse stylings
of their previous albums, albeit adding more dramatic and symphonic
elements, with various string sounds (most likely sampled) and operatic
singing styles.
In July 2004, the band finished recording their next album,
Blood Inside, which was released on June 6th, 2005. With Blood Inside,
the band stepped away from the more minimal styles they had been
experimenting with previously. Bringing back more traditional rock
instruments like guitar and acoustic drums (since 1998 the band had
used primarily digital drums and/or sampled beats), and combining them
with real and synthetic classical instruments, brass horns and sound
samples, the band created something they had never done before.
Managing to fuse genres ranging from rock, classical, minimalism,
electronica and vintage Progressive rock with Garm's broad vocal range,
Ulver created an album that was far beyond anything anyone has heard in
the avant-garde scene.
Ulver recently collaborated with drone band Sunn O))) on a
15-minute track which appears on Sunn O)))'s WHITEbox box set, released
in July of 2006. Additionally, Ulver had announced back in 2002 that
they had been working on a string remake of Nattens Madrigal, but Garm
has stated on the message board of his alternative rock band, Head
Control System, that the project "is in a state of total dormancy.” In July 2007, Ulver announced on their website that they would
be releasing a new album, Shadows of the Sun, on October 1, 2007. Garm
calls it, "our most personal record to date. Low key, dark, and
tragic.”
&&&
Bergtatt - Et Eeventyr i 5 Capitler (1994)
Kveldssanger (1995)
Nattens Madrigal - Aatte Hymne til Ulven i Manden(1997)
Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell (1998)
Perdition City (2000)
Blood Inside (2005)
Shadows of the Sun (2007)
Other releases
- Vargnatt demo (1993)
- Split EP with Mysticum (1994)
- The Trilogie - Three Journeyes through the Norwegian Netherworlde (1998)
- Metamorphosis EP (1999)
- Silence Teaches You How to Sing EP (2001)
- Silencing the Singing EP (2001)
- Teachings in Silence EP (incl. both Silence EPs) (2002)
- Lyckantropen Themes (2002)
- 1993-2003: First Decade in the Machines (2003)
- A Quick Fix of Melancholy EP (2003)
- Svidd Neger soundtrack (2003)
Contributions and Guest Appearances
- Feuersturm – Century Media Records compilation (1997) – "Sœlen Gåer Bag Åse Need"
- Souvenirs from Hell – compilation (1997) – "Synen"
- Ablaze Compilation – Ablaze Magazine compilation (1998) – "Of Wolf and the Night"
- Lords of Chaos: The History of the Occult – Lords of Chaos
compilation (2002) – often called "(untitled exclusive track)", but in
fact it is a rehearsal of "Hymne VI - Wolf and Passion" from Nattens
Madrigal
- Merzbow - Frog Remixed & Revisited – Merzbow remix compilation (2003) – "Denki No Numa (Frog Voice Mix)"
- The Lotus Eaters – Dead Can Dance tribute compilation (2004) – "In the Kingdom of the Blind the One-Eyed Are Kings"
- Uno – soundtrack (2004) – "Uno", "Avhør", "Brødre", "Brødre Rev.", "Flukt", "Gravferd", "David til Ulvene"
- Salto, Salmiakk Og Kaffe – soundtrack (2004) – unreleased
- Gods of Thunder – Kiss tribute compilation (2005) – "Strange Ways"
- Sunn O))) – WHITEbox (2006) – "CUTWOODeD"
Current members
- Kristoffer Rygg (aka Garm, Trickster G., G. Wolf, Fiery G. Maelstrom) - Vocals, Additional Programming
- Jørn H. Sværen - Misc.
- Tore Ylwizaker - Programming, Keyboards
Session / Guest / Former Members
- Håvard Jørgensen – guitar (Vargnatt through Themes…), session guitars on Perdition City and Blood Inside
- Torbjørn Pedersen (aka Aismal; Tykje) – guitar (Bergtatt through Themes…)
- Grellmund – guitar on Vargnatt (committed suicide on 31 Dec 1997)
- A. Reza – guitar on Vargnatt
- Erik Olivier Lancelot (aka AiwarikiaR) – drums, flute (Bergtatt through Themes…)
- Carl-Michael Eide (aka Aggressor; Czral; Exhurtum) – drums on Vargnatt, guest drums on Blood Inside
- Hugh Steven James Mingay (aka Skoll) – bass (Bergtatt through Themes…)
- Robin – bass on Vargnatt
- Bosse – guitar solo on Blood Inside
- Jeff Gauthier – violin on Blood Inside
- Mike Keneally – guitar on Blood Inside
- Andreas Mjøs – vibraphone on Blood Inside
- Maja S. K. Ratkje – choir on Blood Inside
- Knut Aalefjær – drums & percussion on Blood Inside
- Steinar Sverd Johnsen (aka Sverd) – piano on Vargnatt and Bergtatt
- Alf Gaaskjønli – cello on Kveldssanger
- Knut Magne Valle – guitar on Themes…
- Rolf Erik Nyström – saxophone on Perdition City
- Jan Axel Blomberg (aka Hellhammer) – drums (on the song "Synen", released on the Souvenirs from Hell compilation)
- Ivar H. Johansen – drums on Perdition City
- Kåre J. Pedersen – drums on Perdition City
- Bård G. Eithun – drums on Perdition City
- Øystein Moe – bass on Perdition City
- Stine Grytøyr (aka "her") – vocals on Themes…
- Tomas Thormodsæter Haugen (aka Samoth) – vocals on Themes…
- Vegard Sverre Tveitan (aka Ihsahn) – vocals on Themes…
- Gylve Nagell (aka Fenriz) – vocals on Themes…
- Lill Katherine Stensrud – vocals on Vargnatt, Bergtatt; flute on Bergtatt
Related bands
- Coil - Probably the band by which 2000-2002 era Ulver is
most inspired by and analogous to. This British-based experimental band
has redefined the essence of electronic and minimalist music
- Arcturus - Another project of Ulver members Garm and Skoll,
as well as Ulver session members Sverd and Knut Magne Valle, which
started as symphonic black metal and transitioned into avant-garde
metal. Garm left the band in 2003.
- Borknagar - Norwegian folk-inspired black metal band that featured Garm on vocals on their first two albums.
- Ved Buens Ende - Side project of Skoll and Carl-Michael Eide. Since disbanded and recently reunited.
- Head Control System — a duo of Garm and the Portuguese metal musician Daniel Cardoso.
- Code - Black metal band for which Erik Lancelot played drums from 2002-2006.
Ulver - Limbo Central
Ulver - Dressed In Black
Ulver - Sofu -Or Paa Alfers Lund
|